NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Higher learning
EDO DIJKSTERHUIS
Maatschappelijk engagement is
een mooi ding, zolang het tenminste binnen de politieke arena gehouden
wordt. Zodra politieke of morele boodschappen verpakt worden in
celluloid en film overgaat in pamflettisme, is het resultaat zelden
interessant. Dit geldt helaas ook voor Higher Learning, de derde
speelfilm van John Singleton, maker van het bejubelde Boyz N the
Hood en het verguisde Poetic Justice.
Higher Learning speelt zich af op de campus van de fictieve
Columbus University, een gecomprimeerde en gepolariseerde versie van de
Amerikaanse maatschappij. Deze exemplarische microkosmos wordt bevolkt
door naïeve California girls, naar rap luisterende militante
zwarte nationalisten, bleke neonazi's met groteske hakenkruisen op hun
borst getatoeeerd, sensitieve lesbiennes en brallende corpsballen. Uit
deze stoet van bordkartonnen stereotypen licht de regisseur twee
personages aan de hand waarvan hij de racistische en seksistische
vooroordelen schetst die binnen de universiteit leven. Malik, een Afro-
Amerikaan met een sportbeurs, wordt heen en weer geslingerd tussen de
adviezen van zijn professor, die de nadruk legt op hard werken en het
belang van een goede opleiding, en die van zijn vriend Fudge (gespeeld
door rapper Ice Cube) die zijn beurs bestempelt als een vorm van
moderne slavernij. Het domme blondje Kristen wordt op een
studentenfeestje verkracht, waarna een oudere lesbienne zich over haar
ontfermt en zij zich aansluit bij een radicale feministische
actiegroep. In Higher Learning wordt iedere vorm van onrecht op
bijna utilitaristische wijze gekoppeld aan een personage. Het script
ontbeert iedere vorm van relativering of dubbelzinnigheid, die het
doordreunende moralisme zou kunnen verlichten. De personages zijn
allemaal zo plat als een dubbeltje en iedereen is inderdaad wat hij of
zij op het eerste gezicht lijkt te zijn. De dialogen komen nergens
boven het niveau uit van ongenuanceerd sloganisme en holle retoriek met
een waarheidsgehalte dat even vanzelfsprekend als simplistisch is. Het
resultaat is dat Singletons film een voorbeeld is geworden van dezelfde
kleingeestigheid waartegen de regisseur zich juist verzet.
Higher Learning (John Singleton, VS, 1995), Net5, 21.30-23.45u.
|
NRC Webpagina's
5 OKTOBER 1999
|