R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Luiers meest zap-gevaarlijk
Z.C.A. LUYENDIJK
Van alle reclame wordt televisiereclame als het meest ergerniswekkend ervaren. Gemiddeld zapt een kwart van de kijkers weg bij een reclameblok, mannen vaker en sneller dan vrouwen. Dit onder meer omdat een substantieel deel van reclame op vrouwen gericht is en niet op mannen en deze laatsten zich derhalve niet aangesproken voelen. Jongeren zappen ook meer dan ouderen (behalve bij blokken voor en na een jeugd- of jongerenprogramma), goed betaalde hoger opgeleiden zappen ook snel weg bij reclame. Belangrijk is verder het tijdstip waarop de blokken worden uitgezonden. Bij reclameblokken na tien uur 's avonds wordt sneller weggezapt dan vóór tienen. Van groot belang is verder ook het programma dat na een blok komt. Wanneer dat programma voor een totaal andere leeftijdscategorie is, zapt een groot deel van de kijkers die naar een eerder uitgezonden programma hebben zitten kijken, weg. Ook wordt snel weggezapt na een lang programma en binnen een lang reclameblok. Het beste wordt programma-onderbrekende reclame bekeken. Ook reclameblokken voor en na goed bekeken programma's zijn in trek, bijvoorbeeld voetbalwedstrijden. Weinig gezapt wordt er tevens op plekken waar veel mensen voor één toestel zitten. En dan zijn er ook nog reclameblokken waar veel kijkers naar toe zappen, al dan niet bewust, bijvoorbeeld naar een blok voor een journaal. Heel duidelijk is volgens Van Meurs komen vast te staan dat zapgedrag niet wordt beïnvloed door het soort product en de ergernis die bepaalde campagnes opwekken, hoewel reclame voor luiers een kijker ertoe kan aanzetten de zapknop in te drukken. Het zijn handige gegevens voor adverteerders en voor met name de commerciële omroepen, die hun programmering nog commerciëler kunnen maken, bijvoorbeeld door te zorgen voor een minder abrupte leeftijdsovergang tussen twee programma's. En het is handig voor de kijker, om te weten hoe deze gemanipuleerd wordt.
|
NRC Webpagina's
5 OKTOBER 1999
|
Bovenkant pagina |