NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Barbie is nu écht verpest
LUKAS KEIJSER
Velen hebben geprobeerd camp te
omschrijven. Na het beroemde essay Notes on Camp van Susan Sontag
uit 1961 verschenen talloze boeken over het verschijnsel. Wetenschappers
worstelen hierin met de benaderingswijze die van sociologische,
maatschappelijke en historische factoren en bovenal van persoonlijke
smaak afhankelijk is. Vrijwel nergens zijn de theoretici bevredigend,
vaak spreken ze elkaar tegen. Behalve op één punt.
'Campobjecten', zo menen ze, verliezen al gauw aan charme naarmate meer
mensen ze als camp benaderen. Of erger nog: ze en masse serieus
waarderen. Denk hierbij aan Abba, aan het verschijnsel camp zelf,
heiligenkitsch en het songfestival na de omarming ervan door Paul de
Leeuw. Maar denk vooral ook aan Barbie.
Vijf jaar woedt de hype rond het modepopje dat dit jaar veertig werd, nu
al voort. Was het daarvoor nog obscuur om van Barbie te houden,
tegenwoordig is het doodnormaal. Zelfs de Bijenkorf bracht dit voorjaar
een tentoonstelling waar niet de meest progressieve bekende Nederlanders
als Jan des Bouvrie hun visie op Barbie etaleerden. De liefde voor
Barbie is inmiddels zó mainstream, dat één
van de minst vooruitstrevende omroepen op de Nederlandse kabel, RTL4, er
vanavond een documentaire over brengt. In de documentaire Barbie
Nation zien we overbekende beelden van volwassen vrouwen die
doodserieus Barbie-outfits showen, meisjes die meebewegen met Barbie-
aerobic-video's en dragqueens die watertanden bij het nieuwste Mattel-
product. Twee vriendinnen bouwen een hele kinky wereld rondom Barbie en
Ken. Ze steken ze in leer, plakken geslachtsdelen op de plekken waar die
ontbreken om ze vervolgens in martelwerktuigen te installeren en
allerlei seksuele handelingen te laten verrichten. Twee andere, veel
jongere, vriendinnen vertellen al spelend met hun poppen, dat mooi zijn
als Barbie heel belangrijk is, omdat je anders nooit vrienden zal
hebben. Een man gaat helemaal op in zijn Barbie-fantasiewereld. Ook gaat
de documentaire weer in op rellen rond kunstenaars die Barbie
'verkrachtten' door hoeren-Barbies en bebloede zelfmoord-Barbies op de
markt te brengen, en op de kritiek die er de afgelopen jaren op de pop
geuit is. Ze zou te geëmancipeerd zijn of juist meisjes aan hebben
gezet tot anorexia. Het verhaal is compleet met uitvinder Ruth Handler
die hier nogmaals op reageert.
Was de tentoonstelling in de Bijenkorf al een teken aan de wand, de
documentaire bij RTL4 die is bedoeld voor een groot, volwassen publiek,
geeft aan dat de waardering van Barbie nu echt te ver is doorgeschoten.
In het gedegen, maar weinig verrassende Barbie Nation wordt de
Barbiepop met te veel ernst benaderd. Ook bij de geïnterviewden
ontbreekt de hoognodige knipoog. Barbie is nu écht verpest en het
is dus de hoogste tijd om de Barbiekitsch in een doos op zolder te
zetten om deze flink te laten verstoffen. En aan de verbanning komt pas
een einde als de hype rond de pop voorbij is en ze in ondergrondse
kringen weer de status krijgt van een supercommercieel, tuttig, en boven
alles, lachwekkend product.
Barbie Nation, RTL4, 22.00-23.00u.
|
NRC Webpagina's
28 SEPTEMBER 1999
|