|
|
|
NIEUWSSELECTIE Opta
|
Opta dwingt KPN lagere tarieven af
Door een onzer redacteuren
Een woordvoerder laat weten dat KPN "kan leven" met het Opta-besluit. "Deze maatregel is in lijn met de prijsverlagingen die wij de afgelopen jaren hebben doorgevoerd", aldus een woordvoerder. Opta heeft becijferd dat de prijsverlaging de gemiddelde KPN-abonnee op z'n binnenlandse gesprekken over drie jaar een besparing oplevert van zestig tot honderd gulden. De Consumentenbond vindt een tariefdaling van een kleine 16 procent in drie jaar te weinig. De belangenorganisatie meent dat de tarieven in die periode met 25 procent zouden moeten dalen. Met de overstap naar een tariefplafond verlaat Opta het systeem van regulering van de rendementen van KPN. Een dergelijk systeem is fel bekritiseerd omdat het te zeer zou ingrijpen in de bedrijfsprocessen van KPN en het bedrijf niet zou stimuleren tot efficiënte bedrijfsvoering. Opta stapt bovendien af van een eenmalige verlaging van de lokale tarieven die de toezichthouder KPN een jaar geleden nog wilde opleggen. Reden is de bekendmaking van grote Nederlandse kabelbedrijven (Castel, Palet, Casema en UPC) dat zij gezamenlijk landelijke telefonie willen aanbieden. "Dat bevordert de concurrentie op de telecommarkt dermate dat een extra ingreep nu een verkeerd signaal zou zijn", aldus Opta. KPN mag zelf bepalen hoe het de prijsverlaging van ruim vijf procent per jaar binnen het mandje van vier soorten telefoontarieven wil realiseren. Voorwaarde van de toezichthouder is dat de tarieven voor lokale gesprekken dalen. De prijs van het telefoonabonnement mag stijgen met maximaal de inflatie als tenminste de tariefverlagingen in andere categorieën daarvoor voldoende ruimte bieden.
|
NRC Webpagina's
28 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |