R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Multiplicity
COEN VAN ZWOL
In Multiplicity (1996) kloont een overwerkte man zichzelf om tijd voor zijn gezin te maken. De man met tijdgebrek is Michael Keaton, de regisseur is Harold Ramis. Die weet wel raad met een formule, getuige de prachtige komedies Groundhog Day ('humeurige weerman moet dezelfde vreselijke dag telkens overdoen') en Analyze This ('mafiabaas gaat in psychotherapie'). Multiplicity is dus op zijn minst een acceptabele film. Maar helaas niet veel meer dan dat. Dat ligt niet aan Michael Keaton, die goed op dreef is als vader met drie klonen. De klonen ontwikkelen elk zo hun eigen karakter: een workaholic, een zorgzame homo en een schlemiel. Deze opdeling in macho, zorgvader en groot kind dient een leuke satire op te leveren op de moderne huisvader en de vele tegenstrijdige rollen die hij moet spelen. Met als moraal dat niemand perfect is, en dat dat maar goed is ook. Maar Multiplicity mist daarvoor de scherpte en ontaardt gaandeweg in dolle misverstanden en John Lanting-achtig verstoppertje spelen, zonder dat er een theater van de lach onstaat. Er zijn best aardige momenten, als de echtgenote in één nacht met alledrie de klonen naar bed gaat bijvoorbeeld. Maar twee uur is voor Multiplicity gewoon te lang. Multiplicity (Harold Ramis, 1996, VS), SBS6, 20.30-22.35u.
|
NRC Webpagina's
20 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |