|
|
|
NIEUWSSELECTIE
|
Autoloos lawaai
Aldus geschiedde. Met als gevolg dat Amsterdam gisteren de aanblik bood van een willekeurige zondag: één groot partycentrum, zij het dit keer zonder kilometerslange file tot de Bijenkorfgarage op het Damrak. Het parallel georganiseerde skeeleren door de stad, inmiddels een vrijdagse traditie die wekelijks tot chaotische taferelen leidt en gisteren niet onverwacht zijn Waterloo vond in een massale valpartij in de IJtunnel, versterkte dit audiovisuele beeld. In plaats van het gefluit van vogels waren op het hoogtepunt van de dag vooral de sirenes van ambulances te horen.
VAN DE BELOOFDE stilte was derhalve geen sprake. Rust en stilte zijn steeds schaarser aan het worden. De autoloze zondag heeft daarmee eerder het omgekeerde bereikt dan wat het LOAZ beoogde. Nederland kan zijn wekelijkse vrije dag voor de verandering weliswaar zonder auto doorkomen. Maar er moet wel wat te beleven zijn. De burger wil zich niet vervelen. Wie het gebruik van de auto wil indammen om de historische binnensteden te beschermen, moet dan ook creatiever zijn dan de ludieke geesten van het LOAZ. De anti-automobilisten doen er beter aan zich te buigen over structurelere oplossingen. Zoals goed gelokaliseerde parkeergarages langs de binnensteden, fijnmazig openbaar vervoer in de Randstad en vergelijkbare autohuur-arrangementen alsmede gemeen overleg met de middenstand, die uiteindelijk ook belang heeft bij bereikbaarheid en mobiliteit. De folkloristische benadering van gisteren heeft haar langste tijd gehad.
|
NRC Webpagina's
20 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |