NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
DE OVERTUIGING
Priester zal zij zijn
Door RINSKJE KOELEWIJN
De priesterwijding, morgen in de
kathedrale kerk van Utrecht, zal niet anders verlopen dan anders. In
het oud-katholieke kerkboek staat woord voor woord wat er gaat
gebeuren. De priester in spe wordt voorgesteld aan de aartsbisschop,
drie personen zullen getuigen dat de kandidaat geschikt is voor het
ambt. En dan zal de bisschop zich tot de gemeente wenden, en vragen of
zij ook instemt met de wijding. De gemeente staat als één
man op en reciteert de voorgeschreven woorden: "Priester zal hij zijn,
tot eer van God, tot dienst in de kerk."
Het verschil zit hem morgen in een klein woordje. Niet hij, maar zij zal
priester zijn. Grete Verhey (47) wordt de eerste vrouwelijke priester in
Nederland. Op woensdagochtend, heel vroeg, staat ze in de deuropening
van haar huis in Leusden. Haar echtgenoot, secretaris van het
Bisschoppelijk Buro, gaat naar zijn werk. Zij blijft thuis. "Ik heb
behoefte aan een paar dagen rust. " Mijn benoeming heeft veel pijn en
moeite gekost, zegt Verhey. Tien jaar lang hebben de oud-katholieken
erover gediscussieerd of een vrouw wel priester mag worden. De Duitse
en Oostenrijkse geloofsgenoten vinden van wel. Ze konden nergens in de
Bijbel een echt argument tégen vinden. De Amerikaanse Pools-
Nationale Katholieken vinden dat het niet kan. Een priester, zeggen zij,
vertegenwoordigt Jezus tijdens de eucharistieviering. En Jezus was geen
vrouw. Na "ernstige onderlinge spanningen" is besloten dat elk land zelf
mag weten of een vrouw het ambt mag dragen of niet. In Nederland wonen
achtduizend oud-katholieken, de meesten zijn het eens met de benoeming
van Verhey. Maar nu hebben de Nederlandse oud-katholieken wel weer
spanningen met de rooms-katholieken. "Paus Johannus Paulus II wil niet
eens praten over vrouwelijk priesterschap", vertelt Verhey. Hij zegt:
Jezus koos mannen als apostelen, en dat deed hij niet voor niets. Een
vrouw in de kerk verpest alle katholieke symboliek; priesters zijn de
bruidegom, de kerk is hun bruid. Die spanningen met de Roomsen zijn
niet nieuw, die waren er al in 1732. In dat jaar maakten de oud-
katholieken zich los van Rome. Dat gebeurde in een tijd dat de
Nederlandse overheid calvinistisch was, en een bloedhekel had aan
katholieken. Katholieke diensten werden nog wel gehouden, in
schuilkerken, maar als er een nieuwe priester of bisschop moest worden
benoemd, kon de paus onmogelijk worden geraadpleegd. De oud-katholieken
besloten zelf een bisschop te kiezen en sindsdien zijn er twee
katholieke kerken.
De oud-katholieken, zegt Verhey, leven volgens de leer en de tradities
van de kerk uit de eerste tien eeuwen van het christendom. "Maar dat
wil niet zeggen dat we ouderwets zijn." Oud-katholieken zijn het niet
eens met de Roomse dogma's die in de laatste paar eeuwen door de paus
zijn afgekondigd. Ze geloven niet in de onbevlekte ontvangenis van
Maria en ze accepteren het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid niet.
Verhey: "De paus is voor ons een bisschop met een zekere status, maar
hij heeft geen oppergezag."
De oud-katholieken hebben geen biecht, geen aflaten en geen verplicht
celibaat. "De apostelen waren ook getrouwd." Dat zij een echtgenoot
heeft én vier kinderen is voor oud-katholieken dus geen
probleem. Het laatste probleem, een vrouw als priester, is morgen ook
opgelost. "Dat ik de eerste zou zijn, is nooit mijn intentie geweest."
Ze begon pas laat aan haar studie theologie; daarvoor was ze creatief
therapeut.
Ze ging in 1993 werken in de kerk, eerst als pastoraal werker, later als
diaken voor de parochies Oudewater en Schoonhoven. En toen bleek hoe
lastig het was dat ze geen priester was. Ze mocht alles doen, behalve
de sacramenten. "Voor de eucharistieviering moest een priester het van
me overnemen." Het 9-jarige meisje dat gedoopt wilde worden, kon Verhey
wel begeleiden, maar een mannelijke collega moest haar dopen. "Voor de
parochianen is het ook prettig als ik een teken kan zijn van de
heelheid zoals die door God bedoeld is." Na vijf jaar priesterschap kan
een oudkatholiek tot bisschop worden gekozen. Nu zijn er twee
bisschoppen, een in Haarlem, en de aartsbisschop in Utrecht. Verhey:
"Ik hoop dat ooit een vrouw bisschop wordt, maar ik zal het niet
worden. De Haarlemse bisschop zal, hoop ik, nog lang aanblijven. En een
vrouw als aartsbisschop, dat is nu nog uitgesloten."
|
NRC Webpagina's
17 SEPTEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|