R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Universal soldier
COEN VAN ZWOL
Wat mist u als u niet kijkt? Twee stervende Vietnamezen in een dorp vol lijken. Een duel met dodelijke afloop. Een bloedige gijzelingsactie. De executie van een journalist. Een motel dat aan flarden wordt geschoten. Jean-Claude van Damme naakt. Een schotwond die wordt dichtgeschroeid met een auto-aansteker. Geroosterde robots. Een wetenschapper met een superlange injectienaald in zijn hoofd. Een dolkomische knokpartij in een wegrestaurant. Jean-Claude van Damme naakt. Een schietpartij in een supermarkt. Een achtervolging met exploderende vrachtwagens. De slechterik die in een pulpmachine verdwijnt. "Waar is hij gebleven?" "Hij hangt nog wat rond." Hebben we genoten? Matig. Niet omdat het verhaal idioot is, want met idiote gegevens zijn bloedstollende actiefilms gemaakt. Van de Duitse regisseur Roland Emmerich, 'Das Spielbergle aus Sindelfingen', valt evenwel weinig te verwachten. Met Teutoonse subtiliteit walst deze man de bioscoopzalen plat door alle cliché's van de actiefilm nog vele malen dikker aan te zetten dan je voor mogelijk houdt. Hij is bovendien de meesterdief van Hollywood, die werkelijk alles bij elkaar jat. Via Independence Day en Godzilla is Emmerich inmiddels van de B-liga opgeklommen tot de eredivisie van Hollywood. Net als onze eigen Jan de Bont via bombastische formulefilms zonder emotie, originaliteit of ziel. Met gefiguurzaagde helden tussen ontploffend bordkarton. Er wordt veel geklaagd over Hollywood-pulp, maar het ergste dat Hollywood te bieden heeft, komt vaak uit Europa.
Universal soldier (Roland Emmerich, VS, 1992), Veronica, 22.05- 23.50u.
|
NRC Webpagina's
17 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |