NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid
Ministerie van Justitie
MKB
VNO-NCW
|
De vacaturebank
DE DOMINEE EN DE KOOPMAN hebben
elkaar weer gevonden. Plotseling heeft spraakmakend Nederland de mond
vol van de wenselijkheid om asielzoekers te laten werken. Dat
doorbreekt hun verveling in de opvangcentra en het helpt mooi om de
krapte op de arbeidsmarkt te verminderen. Welja.
Al jaren zitten
asielzoekers duimen te draaien in de opvangcentra en geen werkgever of
politicus die zich daarom bekommerde. De procedures om vast te stellen
of een asielzoeker recht had op een verblijfsstatus, duurden eindeloos.
Het vreemdelingenbeleid in Nederland ging over incidenten en lekkende
legertenten. Vorig jaar kwam de eerste scheur in het werkverbod voor
asielzoekers. Minister De Vries (PvdA, Sociale Zaken) gaf toestemming
voor seizoenarbeid, bijvoorbeeld in de oogsttijd op het land. Vorige
week suggereerde De Vries dat er een arbeidsplicht voor asielzoekers
ingesteld diende te worden. Het Midden- en Kleinbedrijf heeft die
suggestie dankbaar aangegrepen. Samen met de uitzendbranche stelde
voorzitter De Boer van het MKB voor dat er banenpools komen voor
asielzoekers, zodat ze kunnen worden ingezet om de krapte op de
arbeidsmarkt te verminderen. De plotselinge bekommernis van de
werkgevers met de verveling onder de asielzoekers is louter ingegeven
door problemen bij het vervullen van vacatures. Daarom is de vrij brede
steun die er voor verruiming van de arbeidsmogelijkheden voor
asielzoekers bestaat, des te verbazingwekkender. Niet alleen
staatssecretaris Cohen (Justitie) en een flink (links en christen-
democratisch) deel van de Kamer, ook de vakbeweging en de
werkgeversorganisatie VNO-NCW staan er positief tegenover. De
ervaringen met de 'tijdelijke' gastarbeiders uit de jaren zestig en
zeventig zijn allang vergeten.
De ontdekking van het arbeidspotentieel van de asielzoekers doet haast
verbleken dat Nederland nog zo'n anderhalf miljoen mensen telt in de
economisch actieve leeftijd met een sociale uitkering. Kennelijk zijn
zij volledig afgeschreven. Daarnaast zijn er praktische bezwaren -
waarvan de 'aanzuigende werking' niet de minste is. Straks maken de
'reisagenten' die voor het overgrote deel van de vluchtelingen naar
Nederland zorgen, niet alleen reclame met de procedures en de
opvangmogelijkheden, maar ook met het arbeidsperspectief. Ze zullen hun
tarieven daarop ongetwijfeld afstemmen. Stel dat asielzoekers tijdelijk
legaal werken, premies betalen en daarna toch worden uitgewezen omdat
ze geen verblijfsstatus krijgen. Dat is met een instroom van 40 50.000
mensen per jaar en de trage procedures van de IND maar al te goed
denkbaar. Gaan de werkgevers dan lobbyen voor hun verblijf? In
hongerstaking? En: wat gebeurt er met de ingehouden sociale premies -
worden die daarna in het land van herkomst uitgekeerd?
Als het Nederland ernst is asielzoekers in te zetten op de arbeidsmarkt,
verandert een van de uitgangspunten van het toelatingsbeleid. Dan kan
beter meteen vastgesteld worden dat een groot deel van de asielzoekers
naar Nederland komt omdat ze hopen hier een beter bestaan op te bouwen.
Maak dan ook een einde aan de langdurige procedures en stap over op de
erkenning dat het - behoudens uitzonderingen - om economische
vluchtelingen gaat. Net als de Verenigde Staten en andere
immigratielanden kan Nederland dan een beleid voeren gebaseerd op
toelatingsquota per jaar.
|
NRC Webpagina's
15 SEPTEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|