|
|
|
NIEUWSSELECTIE Unique Uitzendbureau
|
Uitzendpioniers bundelen hun liefdes
AMSTERDAM, 10 SEPT. Unique-topman Alex Mulder en Jan Brand, de baas van Brunel, beklonken hun voornemen om van twee uitzendbedrijven één te maken gisterenochtend om acht uur, bij het ontbijt. "Maar we wilden het ook nog een keer echt goed vieren", zei Mulder gisteren laat in de middag, vlak voor hij met Brand in een bootje stapte. Het huwelijksbootje, zogezegd. Om elkaar te leren kennen hoefden de twee hun boottochtje over de Amstel niet te maken. "Wij kennen elkaar al jaren, we zijn allebei oude rotten in het vak", aldus Brand, die net als Mulder in de jaren zeventig aan de wieg stond van zijn eigen uitzendbedrijf. Een kwart eeuw later leidt een van de talloze dinertjes, "die je in onze branche van tijd tot tijd eens met elkaar hebt", aldus Mulder, tot een fusieplan. "We waren het razendsnel met elkaar eens, want we hebben dezelfde visie op de uitzendmarkt", aldus beoogd voorzitter van de nieuwe combinatie Mulder. Brand wordt tweede man. Unique en Brunel richten zich allebei op gespecialiseerd uitzendwerk en detachering, marktsegmenten met hoge marges. Unique doet ook aan traditioneel uitzendwerk, maar alleen voor het midden- en kleinbedrijf. "Dus dat is ook een soort specialisatie." Samen willen Brunel en Unique expanderen in België, Nederland en Duitsland en op termijn mogelijk ook in de Verenigde Staten. Na Randstart, Start en Vedior worden ze in grootte de vierde uitzendketen van Nederland, met een omzet van 1,3 miljard gulden. Mulder en Brand zijn het nog niet eens over de naam van de nieuwe combinatie. "Maar Brunique valt af", zegt Brand, die Brunel heeft genoemd naar een Franse ingenieur uit de vorige eeuw. "Een zeer veelzijdige ingenieur", aldus Brand. "Brunel is ook de latijnse naam voor een plantje, dat over de hele wereld groeit en bloeit", zo legt Brand de ambitieuze naam van zijn uitzendbedrijf uit. De naam Unique is het resultaat van een prijsvraag onder het personeel. "Daar kwam eigenlijk 'Uniek' uit, maar ik vond het mooier om het op zijn Frans te schrijven", zegt Mulder. "Dat staat beter." Brunel en Unique blijven als uitzendformules gewoon bestaan, maar op de beurs gaan de twee onder één vlag verder. Mulder en Brand lijken allebei te trots op hun eigen formule om onder de naam van de ander te gaan werken. Dan lijkt het te veel op een overname. "Het is een fusie op basis van gelijkwaardigheid", zo verzekert Mulder, die het er met Brand ook nog niet over eens is waar het hoofdkantoor moet komen te staan, in Almere (waar Unique zit) of in Amsterdam (de thuisbasis van Brunel). "Daar kijken we nog naar", zegt hij zuinigjes. Unique, in omzet bijna twee keer zo groot als Brunel, lijkt het meeste te profiteren van de fusie. Het levert drie van de vijf bestuurders. De aandeelhouders van Unique krijgen een belang van 55 procent in de nieuwe onderneming, die van Brunel 45. En Unique krijgt voet aan de grond in Duitsland, waar Brunel al vestigingen heeft. "Voor Brunel lijkt het vooral een defensieve stap", zegt analist John van Breukelen van Friesland Bank Securities. Toch willen Mulder en Brand niet spreken over winnaars en verliezers. Hun fusie is geen antwoord op de concentratietendens in de uitzendbranche, die heeft hun samengaan hooguit versneld. "Wij zijn nooit bang geweest zelf overgenomen te worden", zo verzekeren beide bestuursvoorzitters, tevens grootaandeelhouders. Mulder heeft 40 procent van Unique in handen, Brand 62,5 procent van Brunel. "Ik heb nog niet berekend of we straks samen nog de meerderheid hebben", zegt Brand, "maar als dat onverhoopt nodig mocht zijn om een overname tegen te houden, kopen we er op de beurs nog wel wat aandelen bij." Zie ook: Unique wil samengaan met Brunel (9 september 1999)
|
NRC Webpagina's
10 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |