U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Oplage dagbladen iets omlaag

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 10 SEPT. De totale oplage van de Nederlandse dagbladen is het afgelopen jaar met 0,9 procent gedaald naar 4.482.758 exemplaren. Dat heeft marketingorganisatie Cebuco van de dagbladuitgevers gisteren gemeld. Dat zijn 40.195 kranten minder dan in 1997 en het betekent dat per honderd huishoudens 68 dagbladen worden verspreid. De afgelopen jaren was de totale oplage volgens directeur A. Niewold van Cebuco al afwisselend stabiel en licht dalend.

NRC Handelsblad (oplage nu 272.000) groeide het afgelopen jaar, evenals de Volkskrant (353.000) en De Telegraaf (808.000), met minder dan een procent. De oplage van Het Financieele Dagblad steeg sterk (10,5 procent), evenals die van het Nederlands Dagblad (bijna 7 procent). Ook dagblad Trouw groeide fors, van 112.000 naar bijna 115.000 exemplaren.

Het Algemeen Dagblad kreeg met een oplagedaling van bijna 7 procent een van de grootste verliezen te verwerken. Ondanks dat blijft het blad na De Telegraaf de tweede krant van Nederland (397.000). De regionale Haagsche Courant en de Goudsche Courant behoren tot de grote verliezers in de strijd om de krantenlezer. Ook de oplage van de Nederlandse Staatscourant (met 11.000 exemplaren al de kleinste) is het afgelopen jaar met bijna 7 procent gedaald.

Overigens is de vergelijking met vorig jaar enigszins misleidend, omdat de rekenmethode gewijzigd is. In plaats van een jaarlijkse peiling in september wordt nu het kwartaalgemiddelde genomen. Cebuco wijst erop dat eenvijfde van de bevolking de krant dagelijks doorgeeft aan de buren, waardoor 81 procent van de huishoudens de krant leest.

NRC Webpagina's
10 SEPTEMBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)