R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Fargo
MARK DUURSMA
Bij de sensatie-tv wordt het redden van een kat opgeblazen tot een heldendaad, hier wordt moord gereduceerd tot een hinderlijk intermezzo. Veel belangrijker is het absurdisme dat de moorden omringt. De lulligheid van de agent die van veilige afstand toekijkt hoe Marge lijken bekijkt, maar toch vooral bezorgd is om zijn bekertjes koffie. Wat er ook gebeurt in Brainerd, Minnesota, eten en drinken blijven de eerste zorg. En nimmer wordt de brave opgewektheid doorbroken door een onvertogen woord. Als ze ergens van schrikken, zeggen ze 'o jeezz'. Elke keer als ik de film zie moet ik harder lachen om dat rare volkje in de sneeuw, met hun Zweedse achternamen en hun lijzige 'Jaah' bij wijze van bevestiging en er wordt heel wat af bevestigd. Om William H. Macy (voorheen onbekend, sindsdien 'die vent uit Fargo') met z'n dommige gezicht tussen z'n parka en z'n vissershoedje met oorwarmers. Maar elke keer ook word ik meer getroffen door de blik van sheriff Marge (Frances McDormand, ze kreeg er een Oscar voor) aan het slot van de film. Oprecht verbaasd is ze over de slechtheid van haar medemens. Ze is alleen, een humane oase in een kille woestenij. Fargo (Joel Coen, 1996, VS), Canvas, 20.55-22.35u.
|
NRC Webpagina's
7 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |