U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

VNU-redacties 'dreigen' Brentjes met post en e- mail


Honderden verontruste medewerkers van VNU Dagbladen kwamen gisteren bijeen in Best om te bespreken hoe te reageren op de uitverkoop van VNU's vijf regionale dagbladen. "Brentjes huwelijkt zijn mooiste dochter uit en steekt de bruidschat in zijn eigen zak."

Door ESTHER ROSENBERG

BEST, 4 SEPT. Secretaris T. Loots van de redactieraad van het Eindhovens Dagblad moest het nieuws op de radio horen. "We voelen ons genaaid", zo beschrijft hij de sfeer onder het personeel van het Eindhovens Dagblad. "We wisten dat er iets aan de hand was, maar de raad van bestuur bleef tot twee keer toe alles ontkennen." De redacteuren waren emotioneel. Het was toch hun bloedeigen krant die aan de hoogste bieder verkocht zou worden.

Maar nadat de eerste heftige reacties ("van mensen die overigens nu niet aanwezig zijn") waren vergaan, werden de journalisten realistisch: wat zou er met de pensioen- en ziekenfondsregelingen en met het computer- privéplan gebeuren? Ze eisten garanties over de werkgelegenheid en de arbeidsvoorzieningen. Nog steeds voelt het grafisch en journalistiek personeel zich machteloos en liever hadden ze VNU zien verzelfstandigen. Maar als de verkoop door gaat en verzelfstandiging geen optie is, dan moet de overname in ieder geval zonder gedwongen ontslagen plaatsvinden en de kranten onder dezelfde titels blijven voortbestaan.

Vier maanden geleden garandeerde de raad van bestuur van VNU haar personeel nog schriftelijk dat de vijf regionale dagbladen niet verkocht zouden worden. Geen sprake van. Drie weken geleden hoorde het personeel van de Gelderlander, het Eindhovens Dagblad, De Limburger, BN/De Stem en het Brabants Dagblad dat de kranten in de verkoop zouden worden gedaan. VNU maakte bekend dat het voor 5,7 miljard gulden het Amerikaanse mediabedrijf Nielsen Media Research zou kopen en tegelijkertijd overwoog z'n regionale kranten in Brabant, Limburg en Gelderland te verkopen.

Op het terras van de Brabant Pers in Best is het warm. In de kantine waar enkele honderden luisteraars zich verzameld hebben is het niet om uit te houden zo benauwd. Het twee uur durende programma wordt een uur ingekort. De actie T-shirts slepen over de armen van de mensen. In de beeldspraak van de actievoerders is de voorzitter van de Raad van Bestuur van VNU J. Brentjes de vader van de bruid. "Hij huwelijkt zijn mooiste dochter uit en steekt de bruidsschat in zijn eigen zak". Voorzitter R. Abrams van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) noemt Brentjes ronduit een leugenaar. "Brentjes zegt dat de belangen van de dagbladgroep voorop staan. Hij liegt dat hij barst." Abrams verwacht dat "alles mogelijk is in de strijd om het grote geld". Alles slaat dan op de verwachting dat de krantentitels verdwijnen en mogelijk honderden banen op het spel staan.

Onderhandelingen van de bonden met Brentjes gisterochtend liepen op niets uit, maar met harde acties wachten ze nog even. De medewerkers van VNU bestoken de bestuursvoorzitter dit weekeinde met post en e-mail. Tot maandagochtend half negen, dan moet Brentjes in ieder geval de bereidheid hebben getoond om met de bonden om de tafel te gaan zitten. Alle aanwezigen zijn ervan overtuigd dat de koop binnen enkele dagen gesloten zal zijn, zonder dat zij daar in gekend worden. Abrams bezweert de medewerkers van VNU-dagbladen en van de vakbonden FNV KIEM en NVJ de eenheid te bewaren. Met gevoel voor dramatiek laat hij de Gelderlander achter het Gelders Dagblad verdwijnen, de Limburger achter het Limburgs Dagblad. "Als de Telegraaf de Limburger, of Wegener de Gelderlander koopt krijg je onherroepelijk synergetische effecten", zegt Abrams. Secretaris Loots van de redactieraad van het Eindhovens Dagblad: "Ik weet dat we machteloos staan, maar laten we realistisch blijven. We schrijven elke dag over fusies en overnames, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. We moeten er rekening mee houden dat met ons hetzelfde kan gebeuren."

NRC Webpagina's
4 SEPTEMBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)