NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Secrets and Lies
DANA LINSSEN
Hoe echter, hoe beter. Dat lijkt
als motto te gelden voor veel hedendaagse films. Waarbij onder 'echter'
een nogal naïeve opvatting van de werkelijkheid schuilgaat.
Probeert niet elke film echt en authentiek te zijn in de verhalen die
hij vertelt, de personages die hij opvoert en de sfeer die hij schetst?
Nee, 'echt' in de moderne film betekent dan ook realistisch, van dat
gewone. Zoals je een reportage zou verwarren met een documentaire.
Dat echt, authentiek en realistisch ook fantasievol, spits en
uiteindelijk gestileerd kan betekenen, leert een van de voorlopers van
die alledaagse trend in de film: Mike Leigh. Hij is een meester in het
schilderen van mistroostige arbeiderswijken in Londen, armzalige milieus
aan de onderkant van de Britse samenleving, waar elk verdriet wordt
weggedronken met 'a cuppa good strong sugared tea' of iets nog sterkers.
Leigh doet dat vooral zo magnifiek omdat je ziet dat hij als regisseur
van zijn personages blijft houden. Had een ander van het uitgangspunt
van Secrets & Lies (1996) misschien een zwarte komedie gemaakt of
een cynische film over racisme en klassenstrijd, de regisseur van onder
meer Life is Sweet (1991) en Naked (1994) is én
humoristisch én sociaal bewogen én een alwetende verteller
die over het welzijn van zijn hoofdpersonen waakt.
Brenda Blethyn steelt de show in Secrets & Lies. Ze kreeg voor
haar rol van ongelukkige, alleenstaande witte moeder die op een dag met
haar afgestane zwarte dochter wordt geconfronteerd, een prijs tijdens
het Filmfestival in Cannes en een Oscarnominatie een jaar later. Haar
Cynthia is des te onvergetelijker omdat ze eigenlijk alleen maar de
aangeefster is voor Marianne Jean-Baptiste, die de rol van dochter
speelt. En de dochter is degene aan wie zich de grote dramatische
wending voltrekt. Niet alleen is ze een adoptief kind, afkomstig uit
een proletarisch milieu, maar haar familie is ook nog eens blank!
En, zo blijkt uit het rumoer dat haar komst in haar moeders familie
(waartoe ook nog een neurotische dochter, een leipe broer en diens
kinderloze echtgenote behoren) veroorzaakt, zij is niet het enige geheim
of leugen dat de fragiele familieband bijeenhoudt.
Secrets and Lies (Mike Leigh, UK, 1996), Canvas, 20.55-23.25u.
|
NRC Webpagina's
31 AUGUSTUS 1999
|