U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Secrets and Lies

DANA LINSSEN
Hoe echter, hoe beter. Dat lijkt als motto te gelden voor veel hedendaagse films. Waarbij onder 'echter' een nogal naïeve opvatting van de werkelijkheid schuilgaat. Probeert niet elke film echt en authentiek te zijn in de verhalen die hij vertelt, de personages die hij opvoert en de sfeer die hij schetst? Nee, 'echt' in de moderne film betekent dan ook realistisch, van dat gewone. Zoals je een reportage zou verwarren met een documentaire.

Dat echt, authentiek en realistisch ook fantasievol, spits en uiteindelijk gestileerd kan betekenen, leert een van de voorlopers van die alledaagse trend in de film: Mike Leigh. Hij is een meester in het schilderen van mistroostige arbeiderswijken in Londen, armzalige milieus aan de onderkant van de Britse samenleving, waar elk verdriet wordt weggedronken met 'a cuppa good strong sugared tea' of iets nog sterkers. Leigh doet dat vooral zo magnifiek omdat je ziet dat hij als regisseur van zijn personages blijft houden. Had een ander van het uitgangspunt van Secrets & Lies (1996) misschien een zwarte komedie gemaakt of een cynische film over racisme en klassenstrijd, de regisseur van onder meer Life is Sweet (1991) en Naked (1994) is én humoristisch én sociaal bewogen én een alwetende verteller die over het welzijn van zijn hoofdpersonen waakt.

Brenda Blethyn steelt de show in Secrets & Lies. Ze kreeg voor haar rol van ongelukkige, alleenstaande witte moeder die op een dag met haar afgestane zwarte dochter wordt geconfronteerd, een prijs tijdens het Filmfestival in Cannes en een Oscarnominatie een jaar later. Haar Cynthia is des te onvergetelijker omdat ze eigenlijk alleen maar de aangeefster is voor Marianne Jean-Baptiste, die de rol van dochter speelt. En de dochter is degene aan wie zich de grote dramatische wending voltrekt. Niet alleen is ze een adoptief kind, afkomstig uit een proletarisch milieu, maar haar familie is ook nog eens blank!

En, zo blijkt uit het rumoer dat haar komst in haar moeders familie (waartoe ook nog een neurotische dochter, een leipe broer en diens kinderloze echtgenote behoren) veroorzaakt, zij is niet het enige geheim of leugen dat de fragiele familieband bijeenhoudt.

Secrets and Lies (Mike Leigh, UK, 1996), Canvas, 20.55-23.25u.

NRC Webpagina's
31 AUGUSTUS 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)