|
|
|
NIEUWSSELECTIE NS
|
Loket gesloten
De NS is enkele jaren geleden verzelfstandigd en moet te genwoordig zonder overheidssubsidies rondkomen. Dat komt een zakelijke bedrijfsvoering ten goede - en, naarmate de investeringen in de uitbreiding van het spoornet vorderen, ook de dienstverlening. Maar met de concurrentie op het spoor schiet het niet bepaald op en NS gedraagt zich nog altijd als een stugge, monopoloïde organisatie. Pas eind dit jaar sluit de overheid een 'prestatiecontract' met NS waarin over en weer de rechten en plichten zijn opgenomen. Daartoe behoort ook de verplichting 'kwaliteit' te leveren.
HIER KOMT DE visie op de bedrijfsvoering in beeld. Want welke onderneming zal het in zijn hoofd halen om in te krimpen op servicepersoneel dat in direct contact met de klanten staat? Supermarkten zijn ook niet bezig om het winkelpersoneel te vervangen door praatpalen. In banken is, ondanks de betaalautomaat, het baliepersoneel gebleven. Er zijn nu eenmaal altijd klanten die problemen met apparaten of met elektronische bediening hebben. Vanuit een ander perspectief is het NS-voornemen even min te begrijpen. Nadat de conducteurs van de tram waren bezuinigd en de koffiejuffrouwen uit de kantoren zijn verdwenen, groeit de laatste jaren de overtuiging dat deze banen met een sociale controlefunctie onmisbaar zijn. Via Melkert-banen komen de stadswachten, tramconducteurs en flatbeheerders overal weer terug. Het is een erkenning dat laaggeschoold werk onmisbaar is. Een lokettist bij de NS vereist een behoorlijke scholing, maar het is wel een functie die zich uitstekend leent voor deeltijd- of tijdelijk werk. Hier zit voor NS een deel van het probleem: de arbeidsvoorwaarden bij de spoorwegen zijn duur en rigide. De oplossing daarvoor is natuurlijk niet om de loketten te sluiten, maar om in de volgende CAO- onder handelingen de confrontatie met de spoorwegbonden aan te gaan.
DE OUDERENBONDEN komen nu in actie. Het valt te ho pen dat de NS- directie zich spoedig bezint en begrip toont voor een ouderwets recept voor succesvolle bedrijfsvoering - klantvriendelijkheid.
|
NRC Webpagina's
24 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |