R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Nog één keer in zwart leer
HENK VAN GELDER
Voor regisseur Steve Binder had de productie van Elvis heel wat voeten in de aarde, aldus de recente Presley-biografie Down at the end of Lonely Street van Peter Brown en Pat Broeske. De zanger stond stijf van de zenuwen en durfde eigenlijk niet meer voor publiek op te treden, omdat zijn laatste echte concert al van bijna tien jaar eerder dateerde. En de manager, die zich overal mee bemoeide, wilde een programma voor het hele Amerikaanse volk. NBC was van plan de productie, gesponsord door de naaimachinefabrikant Singer, tijdens de kerstdagen uit te zenden - en dus stond Parker een show voor ogen met flink veel commerciële kerstliedjes. Binder moest hemel en aarde bewegen om ook een paar oude Elvis-hits op het repertoire te krijgen. Parker zag daar niets in; het was hem er juist om te doen zijn protégé te ontdoen van het vroegere rock-imago. Elvis Presley moest voortaan een ster voor alle leeftijden zijn. Elvis werd, tegen die achtergrond, weinig minder dan een wonder. Vooral door Presley zelf, die in zijn strakke, zwartleren pak een herboren indruk maakte. Zodra hij ten overstaan van het studiopubliek begon te zingen, verdween zijn nervositeit. Binders meesterzet was tenslotte het idee van een unplugged-blok met twee van Elvis' vroegere begeleiders: gitarist Scotty Moore en drummer D.J. Fontana. De informele sfeer maakte dat optreden tot het hoogtepunt van de uitzending. De tragiek is, achteraf bezien, dat de triomfantelijke ontvangst van de show geen enkel effect heeft gehad op 's mans verdere carrière. Hij ging weer films maken, die steeds slechter werden, en daarna trad definitief de vervetting in die tot de dood leidde. In zijn zwarte pak was hij nog één keer goed.
Elvis lives, Veronica, 22.20-23.55u.
|
NRC Webpagina's
16 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |