|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie van VROM Overzicht ZBO's Ministerie OCW
|
De zelfstandige staat
EVEN ONHELDER is de positie van het betrekkelijk jonge verschijnsel 'agentschap', een uitvoerend orgaan naar analogie van de Amerikaanse agency. Sinds 1 januari van dit jaar bestaan er meer dan twintig. De agentschappen bestrijken inmiddels alle cruciale velden van het openbaar bestuur. Zo is het vreemdelingenbeleid vanaf 1994 uitbesteed aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het gevangeniswezen sinds 1995 aan de dienst Justitiële Inrichtingen, het overkoepelende politiewerk al twee jaar aan het Korps Landelijke Politiediensten, het beheer van landbouw en natuur inmiddels aan LASER en dat van het onroerend goed aan de Rijksgebouwendienst. De agentschappen zijn ook anderszins organisaties waarmee niet te spotten valt. Hun totale omzet bedraagt meer dan vijf miljard gulden en hun personeelsbestand ruim 26.000 ambtenaren. Bijna een kwart van de rijksbureaucratie zit in agentschappen. Eenmaal op afstand van de overheid gaan ze ook aan het werk. Eind juli werd bijvoorbeeld bekend dat de Rijksgebouwendienst, met zijn jaarlijkse omzet van anderhalf miljard gulden, aan het IJ in Amsterdam zelfstandig bouwplannen wil realiseren. Staatssecretaris Remkes (VROM) heeft toestemming gegeven voor een 'haalbaarheidsonderzoek' naar deze projectontwikkeling, waarvan het financiële risico 'veel meer dan honderd miljoen' zal bedragen. Kortom, na allerlei gemeenteraden en Provinciale Staten ruikt ook het agentschap de kansen van zelfstandig ondernemen. Stel dat de plannen 'haalbaar' geacht worden, de staatssecretaris het groene licht geeft, er langs het IJ straks twintigduizend vierkante meter kantoorruimte beschikbaar is, maar de Arrondissementsrechtbank in Amsterdam niet wil verhuizen en leegstand het gevolg is? Wie is daarop dan aanspreekbaar? De staatssecretaris, zou men zeggen. Maar zo simpel is het niet. Want de overheid is niet alleen de baas van de Rijksgebouwendienst maar tegelijkertijd ook de voornaamste klant van dit agentschap.
DIT NU IS de crux. Door de uitvoering van het overheidsbeleid aan relatief autonome buitendiensten te delegeren is de staat hybride geworden. Op zichzelf is dat nogal logisch. De complexiteit van de geïndividualiseerde maatschappij weerspiegelt zich nu eenmaal in de organisatie van de overheid. Als half Nederland op horizontaal niveau aan het netwerken is en zo de klassieke hiërarchische piramide van weleer laat kantelen, ligt het voor de hand dat de staat zijn verticale structuur niet tegen beter weten overeind kan houden. Dat zou neerkomen op een achterhoedegevecht waarvan de burger uiteindelijk de dupe zal zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de rijksoverheid al die ontwikkelingen op hun beloop hoeft te laten. "De overheid is onderdeel van het, soms in de mist hangende, poldermodel", aldus minister Peper (Binnenlandse Zaken) begin juni op een congres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. "De democratie komt op achterstand, wordt links en rechts gepasseerd." Vlak voor zijn vakantie heeft hij er nog een schepje bovenop gedaan in een vertrouwelijk opstel - getiteld Op zoek naar samenhang en richting - voor zijn col lega's in het kabinet die volgens hem ook slachtoffer zijn van de voortschrijdende 'tokoïsering'. De burgers op hun beurt antwoorden met juridische middelen. Het "primaat van het eigenbelang", aldus Peper. "Door verzelfstandiging en privatisering is het beeld van de overheid vergruisd. (...) Er is - als het spannend wordt - een kloof ontstaan tussen norm en feit." Deze "overgangssituatie van ons politieke systeem" ontneemt het zicht "op wie waarvoor, wanneer verantwoordelijk is".
IN JUNI concludeerde Peper al dat het openbaar bestuur "met veel sense of urgency moet worden aangepakt". Hij heeft daarvoor niet veel tijd meer en weet bovendien dat premier Kok een broertje dood heeft aan alles wat naar 'bestuurlijke verandering' riekt. Minister Peper zou er dus goed aan doen niet te klagen over het feit dat burgers, verdwaald in de mist waarvan de semi-overheidsbureaucratie zo graag gebruikmaakt, naar de rechter lopen. Hij kan zelf beginnen een heldere horizon te scheppen voor al die ZBO's en agentschappen die namens hem en de andere ministers opereren. Als de verantwoordelijkheden op rijksniveau weer zichtbaar worden, volgen de andere bestuurslagen wellicht ook.
|
NRC Webpagina's
14 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |