M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Succesvolle digitale veilingen op Internet vechten om
Europa
ROTTERDAM 14 AUG. Een antieke kast, een computer, een postzegelverzameling, iedereen die iets te verkopen heeft kan het tegenwoordig kwijt op een Internetveiling. Het principe is eenvoudig. Het te verkopen product blijft een aantal dagen, als een soort advertentie, op de website staan. Geïnteresseerde Internetgebruikers kunnen dan een bod uitbrengen. Als de veilingperiode afloopt heeft de hoogste bieder het product gekocht. De Internetveiling is een idee van het Californische echtpaar Omidyar. In 1995 begonnen zij met eBay, een website waar verzamelaars elkaar konden vinden voor de handel in allerlei prullaria. De verkoop ging per opbod. In september 1998 brachten de Omidyars eBay voor 500 miljoen dollar (ruim een miljard gulden) naar de beurs. Inmiddels heeft de Internetveiling een beurswaarde van 11 miljard dollar. 5,6 miljoen geregistreerde gebruikers zorgen dat er iedere dag 250.000 nieuwe producten te koop worden aangeboden. Gebruikers klikken de pagina's van eBay gemiddeld 1,5 miljard keer per maand aan. Daarmee is het een van de best bezochte websites van de wereld. Goed voorbeeld doet goed volgen. Geïnspireerd door het succes van eBay begonnen tal van andere Internetbedrijven een digitale veiling. Boekhandelaar Amazon.com en zoekmachine Yahoo voorzagen hun websites van een veiling. Traditionele veilinghuizen als Sotheby's gingen online. Inmiddels zijn ook een paar Nederlandse Internetbedrijven met digitale veilingen begonnen. Voordat deze kleintjes de Nederlanders zover hebben dat ze hun zolders leeghalen om de rommel bij hen onder de digitale hamer te brengen stappen de grote jongens de Nederlandse markt op. Het Britse online veilinghuis QXL.com, tot voor kort de Europese marktleider, komt in september met een Nederlandstalige veilingsite. eBay wordt volgend jaar actief in Nederland. eBay heeft QXL.com in Europa al van de eerste plaats verdrongen. De strijd tussen de digitale veilinghuizen begon afgelopen juni. Toen kreeg eBay in Europa voet aan de grond door de piepjonge Duitse veilingsite Alando.de op te kopen, voor 38 miljoen dollar aan aandelen. Woensdag werd bekend dat QXL.com zijn Engelse rivalen Humpty Dumpty Ltd. en eSwap overneemt. QXL.com is al actief in Duitsland, Frankrijk en Italië. eBay is behalve in Duitsland veilingen begonnen in Groot-Brittannië, Oostenrijk en Zwitserland. Deskundigen zien de overnames van QXL.com als het begin van een eerste fusiegolf in de jonge wereld van de digitale veilingen. Het Engelse veilingshuis, dat zich van eBay onderscheidt door een breder aanbod waarin ook nieuwe producten geveild worden, heeft een oorlogskas van bijna 100 miljoen gulden opgebouwd. In Nederland heeft QXL.com nog niets van zich laten horen. Directeur S. Reijn van de Nederlandse veilingsite Verzamel.net is al wel benaderd door andere bedrijven die interesse hadden. Verzamel.net is, net als eBay in haar beginperiode, vooral gericht op verzamelaars. De website draait nu bijna een jaar en heeft 12.000 geregistreerde verzamelaars. Al werd er tot dusver geen akkoord bereikt, Reijn heeft wel oren naar een mogelijke verkoop. Directeur W. van Os heeft niet de behoefte om zijn veilingsite Ubiedt.nl van de hand te doen "want we willen dit zelf groot maken". Volgend jaar hoopt Ubiedt in Nederland 50.000 tot 70.000 mensen te bedienen met veilingen van producten uit allerlei categorieën. In November wil Ubiedt in Spanje en Italië met veilingsites beginnen. "Daar is nog relatief weinig concurrentie en het Internetgebruik neemt er snel toe", aldus Van Os. "De kans is klein dat we een Nederlandse Internetveiling zullen kopen", zegt directeur M. Samwer van eBay. Sinds hij zijn Alando.de aan eBay verkocht heeft doet Samwer de Europese coördinatië voor de Amerikaanse veilingsite. "We zullen in de Benelux gewoon onze eigen websites opstarten", aldus Samwer. Ook QXL.com zegt geen Nederlandse veilingen te willen kopen. Het Britse veilinghuis heeft, net als eBay, een kantoor geopend in Amsterdam en de website QXL.nl is al in aanbouw. eBay blaakt intussen van zelfvertrouwen. "Met onze naamsbekendheid, onze marketingpower en ons sterk regionale aanbod, zetten we de concurrentie makkelijk aan de kant", zegt Samwer. "In Engeland, de thuishaven van QXL.com zijn we inmiddels ook al de grootste." De Nederlandse Internetveilingen zijn niet bang voor QXL.com en eBay. Van Os is zelfs blij met de komst van de concurrentie. "Door QXL.com en eBay zal het gebruik van digitale veilingen alleen maar toenemen."
|
NRC Webpagina's
14 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |