U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Mad Dog and Glory

BAS BLOKKER
Wayne en Frank. De een is een schuchtere politiefotograaf, de ander een brutale boef. De een gluurt verlangend naar een vrijend stelletje, de ander treedt op in zijn eigen nachtclub. Zegt de een: "Volgens mij willen wij allebei ergens anders zijn." Zegt de ander: "Nee hoor, ik niet." Frank en Wayne. Ze ontmoeten elkaar tijdens een overval. De een wordt onder schot gehouden, de ander loodst de overvaller met sussende woorden de winkel uit. "Geef hem nog een massage ook, wil je", sneert de een. Maar als zijn therapeut zegt dat hij de ander bedanken moet, doet hij dat ook groots. Hij laat hem de wereld van de overvloed zien, cognac, limousine, vrouwen. "Ik ben degene die je dromen laat uitkomen", zegt hij.

Wayne en Frank, Frank en Wayne - ze trekken naar elkaar toe, passeren elkaar op de schaal van lef tot schroom, en als Mad Dog and Glory is afgelopen, zijn de rollen omgekeerd. Dan zijn de dromen van Wayne uitgekomen. Dat komt inderdaad door Frank, maar niet zoals Frank het zich had voorgesteld. Bij het afscheid stapt hij in zijn limousine, knikt naar zijn medepassagiers, uitgezakt geboefte, en zegt mistroostig tegen Wayne: "Kijk nou met wie ik omga. Dit is mijn leven."

Zou je politieman Wayne zien staan, als hij je passeerde? Robert De Niro speelt hem op zijn onzichtbaarst. Kalm buikje. Zachte oogopslag. Blauw jasje, grijze broek. Hij schudt het hoofd als zijn collega de sirene aanzet: opschepperij. Hij slaapt tijdens de nachtdienst op de bank van het politiebureau met zijn sloffen aan. Maar in alles wat Wayne doet, zit de droom van een beter bestaan. Het zit in de manier waarop hij meezingt met de sensuele gouwe-ouwen van Louis Prima. I'm just a Gigolo. Wayne, die is geiler dan hij eruit ziet.

Bill Murray is Frank, de middel-zware boef die graag sjiek doet en dan Wayne uitlegt dat je cognac naar binnen moet laten glijden - "Ik weet heus wel hoe je cognac drinkt", zegt Wayne snibbig. Frank, met zijn glimmende ogen en spottende lippen, laat zich door niets verrassen. Nou goed dan, door Wayne.

Wayne wordt plagend 'Mad Dog' genoemd. Maar denk nou niet dat Frank Glory is. Glory is het meisje waar ze om vechten, ook al vindt Frank vechten om een meisje kinderachtig, speelpleingedoe. Uma Thurman speelt haar als een vorstin, met de ogen van een grote herkauwer (maar dan blauw). Zij is Waynes droom die uitkomt. Mad Dog and Glory is dus een romantische komedie - maar wat zegt dat nog? Elke C-film bij Veronica heet zo, de aanduiding wordt even vaak misbruikt als 'vlaamse frites' in een shoarmatent. Maar Mad Dog and Glory is echt romantisch en echt een komedie. (Onvoorstelbaar dat regisseur John MacNaughton hiervoor Henry: Portrait of a serial Killer had gemaakt.) En dan hebben we het nog niet eens gehad over de perfecte bij- cast: Mike Starr en David Caruso.

Mad Dog and Glory (John McNaughton, VS, 1993), RTL4, 21.05-22.50u.

NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)