NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
Z O M E R T V :
Het grote kwaad
Bastiaan Bommeljé
Het begon met een faux pas. Dat
geldt ongetwijfeld voor de menselijke existentie in het algemeen, maar
gisteren ook voor de aflevering van Zomergasten in het bijzonder.
Die zou gaan, zo vertelde een sonore VPRO-stem, over 'Het kwaad in al
haar verschijningsvormen'.
Hier volgt geen peroratie over deze
grammaticale uitglijder. Het is altijd een beetje dwaas om raad te
geven, en goede raad geven is volstrekt onvergeeflijk. Van belang is
slechts dat het avondvullende praatprogramma een kort moment toch nog
zorgde voor een vertederde glimlach. Slechts een kort moment, want als
televisiekijker is men allang logopedisch gezandstraald door de
dagelijkse overdosis aan eigentijds taalgebruik. Dankzij de
afstandsbediening weten we immers dat de moderne cultuur bestaat uit
zaken die men helemaal niet wil zien, niet wil horen en niet wil weten,
doch slechts uit lafheid verdraagt. Er zijn, zo beseft men na uit louter
plichtsbesef op een zondag in augustus kennis genomen te hebben van een
herhaling uit de reeks Van Gewest tot Gewest uit 1995, een
herhaling van de hoogtepunten uit De Zondagavond van BNN, een
herhaling van het muziekprogramma Lalala Live uit 1997 en een
nachtlang durende herhaling van het journaal voorgelezen door Marga van
Praag, in Nederland verontrustender zaken aan de hand dan de verharing
van de moedertaal. Ondanks dat het ging over 'het kwaad in al haar
verschijningsvormen' was het gesprek van Adriaan van Dis met Tom Lanoye
nogal onderhoudend. Misschien zelfs verrassend onderhoudend, omdat
Lanoye, van wie gehoopt werd dat hij 'bijtende humor en pittige
uitspraken' zou leveren, zich ontpopte als een oprecht aarzelende, licht
ontroerde - zelfs enigszins sentimentele - niet overdreven diepgravende
maar volstrekt façadeloze veertiger. Ik moet zeggen dat deze
Lanoye beter beviel dan zijn culturele alter ego, die zo langzamerhand
tijdens optredens en in zijn literaire ondernemingen een enigszins
routineuze exaltatie tentoonspreidt. De fragmenten die hij liet zien,
kwamen merendeels uit zijn eigen achtertuin: een gladde televisiereclame
voor het Vlaams Blok, een Brussels relletje over een kunstwerk van
aardappelschillen door Wim Delvoye, de tragikomische begrafenis van het
Belgische wielertalent Jean-Pierre Monseré, het incident met
Lumumba tijdens de machtsoverdracht in Congo, de begrafenis van koning
Boudewijn, Marvin Gaye die afkickt in Oostende, de verschrikkingen van
de Eerste Wereldoorlog in West-Vlaanderen, en de ouders van een door
Dutroux vermoord kind die op school lessen in rechtvaardigheid geven.
Lanoye probeerde als thema 'het grote kwaad' zichtbaar te maken, maar
opperde voortdurend zelf interessante grijstinten, opmerkelijke
omdraaiingen en persoonlijke nuances. Aardiger misschien nog was het
gemak waarmee hij met zijn volstrekte onopgesmuktheid Van Dis
overspeelde. Die was niet op z'n best, en bleef enkele malen zelfs
tamelijk pijnlijk hangen in het prikkeldraad van platitudes. Cultureel
correct bedoelde opmerkingen zoals 'kunst staat toch boven politiek,
alle politiek is gesjoemel' ('er zijn ook eerbare compromissen',
riposteerde Lanoye onbewogen), 'friet, wielrennen en vreemdelingenangst,
de drie Vlaamse clichés' ('neen, het is de werkelijkheid',
antwoordde Lanoye droog), 'dit is een middenstandersmentaliteit' ('ik
kom uit een middenstandersgezin; dat is voor mij een geuzenterm', meende
de schrijver) en 'het lijkt me zo raar om geaaid te worden door een
vader met bloed onder z'n nagels' ('mijn vader was slager en ik vond hem
geweldig', zei de performer), zullen de herhaling van zijn
hoogtepunten waarschijnlijk nimmer halen. "Het klinkt alsof je van een
heel ver land komt", verzuchtte Van Dis tenslotte. En daarmee ging deze
Zomergasten op een zonderlinge wijze ook over ons eigen blikveld,
dat dermate kosmopolitisch is dat wij ons niet meer kunnen voorstellen
dat er voorbij Lobith een wereld vol dilemma's en paradoxen bestaat. "Ik
zou me te pletter vervelen in Nederland", diagnosticeerde Tom Lanoye het
geestelijk lijden van onze tijd. En daarvoor had hij niet eens een afstandsbediening nodig.
|
NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 1999
|