U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Profiel Zonsverduistering

Vraag naar eclipsbrillen schromelijk onderschat


Het ministerie van Volksgezondheid maant alleen naar de deels verduisterde zon te kijken door een eclipsbrilletje. Maar wie er nog een kan bemachtigen heeft geluk.

Door onze redacteuren

ROTTERDAM, 7 AUG. Vreugde in de winkels van de opticiensketen Pearle, want daar liggen vandaag weer eclipsbrilletjes te koop voor drie en een halve gulden per stuk. Woordvoerder Erik van Hooff van deze organisatie voelt zich de koning te rijk: "We hebben er net via Engelse en Amerikaanse leveranciers nog 60.000 bemachtigd en maandag komt er nog eens een partij." Het gerucht dat de (kantoor)boekhandelketen Bruna op het laatste ogenblik nog een veel grotere partij heeft gekocht om daarmee in alle vroegte haar filialen te bevoorraden, is op vrijdagmiddag niet meer na te gaan, de directie in Utrecht is onbereikbaar.

Op het hoofdkantoor van Pearle in Soesterberg deelt Van Hooff mee dat de nieuwe partij voldoet aan de eisen "en wij hebben steekproeven genomen om de kwaliteit te controleren". De Pearle-keten heeft naar schatting in de afgelopen weken zo'n 100.000 exemplaren verkocht. Van Hooff relativeert de betekenis van de aanvullende levering enigszins: "Volgens het ministerie van VWS zijn er tot nu toe twee miljoen brilletjes verkocht op 15 miljoen inwoners, dan zie je toch direct de geringe betekenis van die 60.000."

Concurrent Groeneveld heeft minder filialen en daar zijn er totaal 60.000 verkocht. "Een gekkenhuis is het", verzucht een woordvoerder. Deze brillenketen moet de meeste klanten sinds gisteren nee verkopen. "De laatste dagen werden de winkels bestormd door mensen die zo'n brilletje willen, maar er is niet meer aan te komen." De inkoper van Groeneveld heeft vrijdag nog slechts een kleine partij weten te bemachtigen en daarvan zijn onmiddellijk zendingen van enkele tientallen per keer naar geselecteerde filialen gegaan. Aanvankelijk wilde de Groeneveld-organisatie het eclipsbrilletje cadeau doen bij een gewone bril, maar twee weken geleden is men daarvan afgestapt. De oogbescherming wordt nu los verkocht. Overigens is deze uitvoering twee kwartjes duurder dan die van Pearle.

"De zaak is verkeerd ingeschat, we zijn veel te voorzichtig geweest", zegt een woordvoerder van Essilor in Zevenaar, producent van optische artikelen. De firma heeft in de afgelopen weken 150.000 brilletjes geleverd aan Nederlandse brillenzaken. Tijdens de Voorjaarsbeurs in Utrecht konden ze hun bestellingen opgeven, maar toen was de belangstelling nog gering. Dat was enkele weken daarvoor al gebleken in Frankrijk, waar Essilor samen met Shell had besloten om een eclipsbrilletje te gaan produceren. "Toen we daarover werden geïnformeerd, hebben we gezegd: stuur maar een paar", aldus de woordvoerder van Essilor.

Ook in Frankrijk was er in die periode nauwelijks belangstelling.

De exploitanten van Shell-benzinestations waren in het voorjaar eveneens erg voorzichtig. Nog niet de helft van de 750 ondernemers bestelde bij de Shell Shop Centrale (de centrale inkoop van Shell) 'een paar' eclipsbrilletjes toen de productie nog moest beginnen. Via de pompstations zijn inmiddels ook zo'n 100.000 exemplaren verkocht.

Wie geen eclipsbrilletje te pakken heeft gekregen, kan er het best tijdens de eclips een lenen. Het is onwaarschijnlijk dat er omstanders zijn die vier uur lang onafgebroken naar de zon willen kijken, vanaf het moment dat het eerste stukje maan voor de zon schuift, tot het tijdstip waarop de maan weer uit het zonnebeeld verdwijnt.

Wie naar de zone met totale eclips reist en geen brilletje heeft, kan wachten tot de verduistering compleet is en dan ruim twee minuten van de corona rond de totaal verduisterde zon genieten.

Er zijn overigens ook ondeugdelijke, want onveilige eclipsbrillen. Het Belgische ministerie van Volksgezondheid heeft brillen van de merken Magnificent Design en ProtectVision om die reden uit de handel laten nemen. Volgens het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid voldoen de brillen van Magnificent Design, een bedrijf uit Middelburg, wel degelijk: ze zijn door TNO getest en is er geen reden ze hier uit de handel te nemen.

Mevrouw M. Hulshof van Magnificent Design toonde zich gisteravond tegenover het ANP opgelucht over de mededeling van het Nederlandse ministerie. Het bedrijf beraadt zich op stappen tegen de Belgische autoriteiten. Mogelijk probeert het de in beslag genomen brillen terug te halen, want de vraag is nog steeds groot.


Zie ook:
Op weg naar twee minuten duisternis (27 juli 1999)

NRC Webpagina's
7 AUGUSTUS 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)