|
|
|
NIEUWSSELECTIE Politie
|
Het vermogen te leren
De knelpunten in het leidinggeven aan en het lerend vermogen van de politie die uit het geweldsonderzoek naar voren komen, doen zich ook voor bij de klachtenbehandeling. Deze vervult in de politiewereld dan ook een voorbeeldfunctie. Uit onderzoek bleek vorig jaar dat slechts eenderde van de betrokken politiemensen na afloop van een klachtzaak een gesprek heeft met een leidinggevende. De verbinding tussen klachtprocedure en kwaliteitszorg wordt nauwelijks gelegd. Toch zijn klachten over concrete politiemensen niet los te zien van de manier van werken en leidinggeven in een korps. De verontrustendste bevinding van de onderzoekers is dat meer dan de helft van de klagende burgers zegt dat het vertrouwen in de politie is afgenomen door de manier waarop de klacht is behandeld. Er is dus alle reden voor minister Peper om iets aan de klachtprocedures te doen. In de praktijk bestaat er een verscheidenheid aan regelingen en Peper lijkt zich vooral te concentreren op uniformering. HET IS DE VRAAG of eenheid tot elke prijs de hoogste prioriteit moet zijn. Dat is veeleer de rol van de korpsleiding. Deze zetelt tegenwoordig in een regionaal hoofdkantoor terwijl het politieoptreden primair onder de verantwoordelijkheid valt van de lokale burgemeester. Moet hij de klachten behandelen of valt dat toe aan een korpsbeheerder op afstand? De klachtenprocedure is altijd omstreden geweest bij de politie, met name bij de bonden. Veel politiemensen hebben nog steeds de neiging verongelijkt te reageren op klachten. Toch is het geen oplossing de lastige vragen uit de weg te gaan. De portefeuillehouder 'integriteit' in de Raad van hoofdcommissarissen heeft een verband gelegd tussen "duik- en ontwijkingsgedrag" bij de politie en een afgenomen beroepstrots. Een goede klachtenregeling is een mooi middel om de beroepstrots op te vijzelen.
Zie ook: Studie: Politie treedt niet goed op bij agressie (5 augustus 1999)
|
NRC Webpagina's
6 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |