U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Soap laat stad mooi zien


De gemeente Rotterdam sponsort de tv-soap Westenwind, en is erg tevreden over de wijze waarop zij in beeld komt.

Door onze redacteur JAN GERRITSEN

ROTTERDAM, 6 AUG. De Erasmusbrug komt elke aflevering sfeervol in beeld. Opnamen van de Kunsthal en het straatleven op de Nieuwe Binnenweg bevestigen dat Westenwind, de RTL4-soap over het reilen en zeilen van twee Rotterdamse redersfamilies, een goede promotie voor de Maasstad is. Daarom heeft het Rotterdamse Ontwikkelingsbedrijf (OBR) geen spijt van de 250.000 gulden die het aan de producent van Westenwind, Joop van den Ende TV-Producties, heeft betaald. Het is niet de eerste keer dat een publieke instantie meebetaalt aan een commerciële tv-productie, wel de eerste keer dat Rotterdam dit doet.

Voor de volgende serie van 26 afleveringen van Westenwind, waarvoor de opnamen binnenkort beginnen, is het OBR opnieuw bereid mee te betalen, zegt OBR-woordvoerder Anja de Jong. "Maar wel onder dezelfde voorwaarde. Een substantieel deel daarvan moet worden besteed in Rotterdam." Wat wil zeggen dat bedrijven in de audiovisuele sector in Rotterdam worden ingeschakeld.

Ontwikkeling van tv- en filmproductiebedrijven is een 'speerpunt' in het gemeentelijk beleid. Het OBR volgt het voorbeeld van het Rotterdamse Filmfonds, dat bijdraagt aan productiekosten van films, mits Rotterdamse bedrijven bij de productie worden betrokken. Westenwind, dat tweemaal per week 's avonds om tien uur werd uitgezonden, trok afgelopen seizoen gemiddeld 950.000 kijkers. "Voor een dergelijke uitzending op dat tijdstip betekent dat een hoge waardering", zegt Marc van Staveren van het Rotterdamse tv-productiebedrijf 'Man at Work', dat nauw betrokken was bij de productie van Westenwind. Van Staveren: "Van den Ende TV- Producties heeft voor Westenwind 150.000 gulden uitgegeven in Rotterdam, aan cameracrews, figuranten, catering enzovoorts. Deze constructie vormt een impuls voor de tv- en filmsector in Rotterdam."

Spangen, ook een soap die in Rotterdam speelt - uitgezonden door de TROS, en gemaakt door John de Mol TV-Producties - wordt niet door het OBR gesponsord. Maar dat gaat wellicht nog gebeuren, zegt Van Staveren. Publieke omroepen als de TROS moeten medefinanciers (zoals OBR bij Westenwind) in de aftiteling vermelden, voor commerciële omroepen geldt die verplichting niet. Van Staveren: "Wij hebben uiteraard wel belangstelling voor financiële deelname van het OBR."

NRC Webpagina's
6 AUGUSTUS 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)