R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Manon des Sources
MARK DUURSMA
Pittoresk was niet genoeg voor Claude Berri. Op de geluidsband wisselen lieflijke strijkers en krekels elkaar af, maar zijn epos wil meer zijn dan een ode aan het Franse plattelandsleven. Hij streeft naar de allure van een Griekse tragedie, en dat doet hij iets te nadrukkelijk. Al te zichtbaar - bliksem verlicht de vele nachtelijke scènes - zweven de tijdloze grootheden Hebzucht, Wraak en Wroeging boven het alledaagse gedoe rond verliefdheden en afgesloten waterbronnen. Dat heeft iets potsierlijks en pas tegen het einde, als de oude vrek met de omvang van zijn zonden wordt geconfronteerd, breekt de tragiek door. Dat kleine beetje tragiek in de finale is te danken aan Montand. Niet aan Emmanuelle Béart, die de titelrol speelt. Die is tragisch om andere redenen. Ze kan acteren, maar regisseurs laten haar alleen maar mooi zijn. Alleen Jacques Rivette wist haar schoonheid te relativeren, in La belle Noiseuse. In Manon des Sources is ze de mysterieuze geitenhoedster uit de bergen, en moet ze veel in de leegte staren. Het eerste half uur van de film kunt u overslaan, tenzij u Béart graag als een geit over de rotsen ziet klauteren. En ze danst naakt met een mondharmonica - dat doen wilde meisjes in de Provence graag. Manon des Sources (Frankrijk, 1986, Claude Berri), Canvas, 22.35-0.25u.
|
NRC Webpagina's
3 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |