Adverteerders vergroten druk op uitgevers
Kranten zijn als adverten- tiemedium niet flexibel genoeg. Daarom
halveert Unilever, Nederlands grootste adverteerder, zijn toch al
geringe reclamebud- get voor dagbladen. Ook Albert Heijn is ontevreden.
SocGen moet stoppen met advertenties
De bank Société Générale (SocGen) is
gisteren door het Handelstribunaal in Parijs veroordeeld voor
advertenties in dagbladen met een denigrerende inhoud voor concurrent
Banque National de Paris (BNP) die SocGen en Paribas via een vijandig
bod wil overnemen. Dat heeft een woordvoerder van BNP bevestigd
tegenover het persbureau AFP.
Superman ingezet tegen landmijnen
Superman gaat in Kosovo kinderen helpen bij het ontlopen van landmijnen
die door de Joegoslavische en Servische strijdkrachten zijn
achtergelaten. Hillary Clinton, de vrouw van de Amerikaanse president
Clinton, presenteerde gisteren in het Witte Huis een stripboek van de
(bijna) onsterfelijke superheld dat in een oplage van 500.000 zal
worden verspreid onder Kosovaarse kinderen.
Publieke televisie behoeft vierde net
De publieke omroep moet een vierde tv-net krijgen om belangrijke
gebeurtenissen live te kunnen uitzenden, meent Lars Andersson.
Overgenomen NIPO mikt op versterkte groei
Het NIPO is eind vorige week overgenomen door de Britse research-gigant
Taylor Nelson Sofres. Voor directeur Ted Vonk betekent de samenwerking
groei in Nederland, in het buitenland en op Internet.
Weggevertjes
Op de deksel van de jampot zit een klein, uitklapbaar foldertje
vastgeplakt. Flipje, de geheel uit bessen opgebouwde mascotte van De
Betuwe, biedt gratis entreekaarten voor het circus aan. Dat hij zo
heet, staat als vanouds op zijn koksmuts te lezen. Verder speelt Flipje
in het ronde foldertje slechts een decoratieve rol. Hij vrolijkt de
paginaatjes op, en dat is alles. Wie hem nog niet kende, zou zich zelfs
kunnen afvragen wie hij is.
Yahoo aast op rivaal
Het Amerikaanse Internetbedrijf Yahoo heeft belangstelling voor
concurrent ExciteAtHome. Dat meldt Business Week Online, de
Interneteditie van het Amerikaanse tijdschrift Business Week. De twee
bedrijven zouden al zes weken besprekingen voeren. Volgens bronnen
heeft Yahoo meer dan 17 miljard dollar (35 miljard gulden) over voor
ExciteAtHome. Excite, dat net als Yahoo vooral bekend is als
zoekmachine, werd eerder dit jaar door de Internetaanbieder AtHome
overgenomen voor 6,7 miljard dollar.
KPN hoeft merknamen niet in te trekken
KPN Telecom hoeft de merknamen WisselGesprek, Het Net en nog acht andere
van de rechter in Groningen niet in te trekken. De Stichting Vrijmerk
uit Deventer had dat geëist in een procedure die enkele jaren
heeft geduurd. De rechter heeft geoordeeld dat de Stichting Vrijmerk
niet deelneemt aan het economisch verkeer en daarom geen belanghebbende
is, aldus het telecombedrijf. (ANP)
Detron koopt ICT-bedrijf
Telecombedrijf Detron neemt Exa-IT in Naarden over. Exa-IT, inmiddels
met 350 man actief in beheer en ondersteuning van computernetwerken,
zette vorig jaar met 20 miljoen gulden om en maakte 2,3 miljoen winst.
(Redactie Economie)
Splitsing Hewlett-Packard op 1 november
De divisie meet- en regeltechniek van het Amerikaanse concern Hewlett-
Packard (HP) gaat per 1 november verder onder de naam Agilent
Technologies. HP splitst zich op die datum in tweeën. De
computeractiviteiten behouden de naam Hewlett-Packard. (ANP)
Dat surfen op Internet verslavend kan zijn, is inmiddels wel bekend. Om
die verslaving nog net iets meer te stimuleren, ontwierp de Brit David
Hyland de Big Green Button, een site met absoluut geen doel,
maar met een hoog verslavingsgehalte. De groene button werkt via het
principe 'als er vertelt wordt dat iets niet mag, doe je het toch'.
(www.geocities.com/Hollywood/5945/bgb-main.html)
|