NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
KLM
|
Samen met Alitalia
OP DE DRUKSTE dag van het jaar
op Schiphol vloog de KLM naar Genève om een "bijna fusie", zoals
een van de vakbonden het noemde, aan te gaan met partner Alitalia. De
twee maatschappijen voegen hun passagiersvervoer samen tot de grootste
in Europa. Zij doen hetzelfde met vrachtvervoer en verdelen in de
toekomst de winsten en de kosten van deze twee samenwerkingen
gelijkelijk. Zij rekenen op extra inkomsten en kostenbesparingen van
bijna 900 miljoen gulden.
Voor de KLM is de overeenkomst een cruciale stap voorwaarts: een
krachtenbundeling met een typisch Europese concurrent in de slag met
andere allianties, die zijn gegroepeerd rondom de
luchtvaartmaatschappijen van grotere Europese landen. De KLM, die op de
Europese markt relatief zwak staat, moest ook iets bedenken. In een
normale bedrijfstak was de maatschappij de afgelopen maanden kwetsbaar
geweest voor overnamebeluste financiers of concurrenten. Vorige week
nog zorgde een uitgelekt intern memo over tegenvallende ontwikkelingen
voor een koersdaling van de KLM-aandelen. Op de Amsterdamse
effectenbeurs betalen beleggers minder voor de aandelen dan de waarde
die de eigen balans van de KLM aangeeft. Luchtvaartmaatschappijen zijn,
ook al zijn ze geprivatiseerd, geen normale bedrijven - zeker niet
zolang nationale staten landingsrechten toewijzen. De KLM en Alitalia
fuseren niet, dat geeft politiek te veel haken en ogen. Zij bundelen
hun belangrijkste activiteiten. Gelijkwaardige fusies op internationale
schaal, met hun noodzakelijke vermenging van talen, stijlen en
bedrijfshistorie, zijn altijd riskant. Dat is een van de redenen dat er
weinig geslaagde voorbeelden zijn. Overnames scheppen daarentegen vanaf
het begin duidelijkheid. Een krachtenbundeling in een politiek beladen
bedrijfstak als de luchtvaart geeft nog wat extra spanning. Zo heeft
het jaren geduurd voordat KLM's alliantie met de Amerikaanse Northwest
gestroomlijnd kon worden. Eerdere krachtenbundelingen met British
Airways en de Alcazar-partners strandden al op de tekentafel.
DOOR DE OVEREENKOMST verwerft de KLM zich een tweede Europese
thuismarkt, inclusief een investering van 220 miljoen gulden in de
verdere groei van de luchthaven Malpensa nabij Milaan. Daarmee
doorbreekt de KLM de traditioneel gelijklopende belangen met Schiphol.
Een nationale luchtvaartmaatschappij had een nationale luchthaven. Wat
goed was voor de een, was goed voor de ander. Met meer dan
één thuishaven krijgt KLM meer te kiezen. Daarmee
introduceert zij een nieuw element in de keuzes die het kabinet over
Schiphol moet maken.
|
NRC Webpagina's
3 AUGUSTUS 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|