|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
    S c h a k e l s KLM
 
 
 | Samen met Alitalia 
 
OP DE DRUKSTE dag van het jaar
op Schiphol  vloog de KLM naar Genève om een "bijna fusie", zoals
een van de  vakbonden het noemde, aan te gaan met partner Alitalia. De
twee maatschappijen  voegen hun passagiersvervoer samen tot de grootste
in Europa. Zij doen  hetzelfde met vrachtvervoer en verdelen in de
toekomst de winsten en de kosten  van deze twee samenwerkingen
gelijkelijk. Zij rekenen op extra inkomsten en  kostenbesparingen van
bijna 900 miljoen gulden.
 
Voor de KLM is de overeenkomst een cruciale stap voorwaarts: een 
krachtenbundeling met een typisch Europese concurrent in de slag met
andere  allianties, die zijn gegroepeerd rondom de
luchtvaartmaatschappijen van  grotere Europese landen. De KLM, die op de
Europese markt relatief  zwak staat, moest ook iets bedenken. In een
normale bedrijfstak was de  maatschappij de afgelopen maanden kwetsbaar
geweest voor overnamebeluste  financiers of concurrenten. Vorige week
nog zorgde een uitgelekt intern memo  over tegenvallende ontwikkelingen
voor een koersdaling van de KLM-aandelen. Op de Amsterdamse
effectenbeurs betalen beleggers minder voor de  aandelen dan de waarde
die de eigen balans van de KLM aangeeft. Luchtvaartmaatschappijen zijn,
ook al zijn ze geprivatiseerd, geen normale  bedrijven - zeker niet
zolang nationale staten landingsrechten toewijzen. De  KLM en Alitalia
fuseren niet, dat geeft politiek te veel haken en ogen.  Zij bundelen
hun belangrijkste activiteiten. Gelijkwaardige fusies op  internationale
schaal, met hun noodzakelijke vermenging van talen, stijlen en 
bedrijfshistorie, zijn altijd riskant. Dat is een van de redenen dat er
weinig  geslaagde voorbeelden zijn. Overnames scheppen daarentegen vanaf
het begin  duidelijkheid. Een krachtenbundeling in een politiek beladen
bedrijfstak als  de luchtvaart geeft nog wat extra spanning. Zo heeft
het jaren geduurd voordat  KLM's alliantie met de Amerikaanse Northwest
gestroomlijnd kon worden.  Eerdere krachtenbundelingen met British
Airways en de Alcazar-partners  strandden al op de tekentafel. 
 
  DOOR DE OVEREENKOMST verwerft de KLM zich een  tweede Europese
thuismarkt, inclusief een investering van 220 miljoen gulden  in de
verdere groei van de luchthaven Malpensa nabij Milaan. Daarmee 
doorbreekt de KLM de traditioneel gelijklopende belangen met Schiphol. 
Een nationale luchtvaartmaatschappij had een nationale luchthaven. Wat
goed  was voor de een, was goed voor de ander. Met meer dan
één thuishaven krijgt  KLM meer te kiezen. Daarmee
introduceert zij een nieuw element in de  keuzes die het kabinet over
Schiphol moet maken.
 
  
  | NRC Webpagina's 3 AUGUSTUS 1999
 
  
 
 
( a d v e r t e n t i e s )
   
   |