U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
KLM

Northwest Airlines

Alitalia


'Bijna-fusie' tussen KLM en Alitalia

Door een onzer redacteuren
GENÈVE, 30 JULI. KLM en Alitalia gaan per 1 november hun samenwerking voor het passagiers- en vrachtverkeer zodanig versterken dat er in feite een geïntegreerd bedrijf KLM-Alitalia ontstaat. Daarvan wordt een synergievoordeel van 800 miljoen gulden per jaar verwacht.

Dat hebben de directies vanmiddag in Genève bekendgemaakt. De vakbond voor cabinepersoneel VNC spreekt van een 'bijna-fusie'. KLM's Amerikaanse partner Northwest blijft nog buiten de geïntensiveerde alliantie, maar die joint venture zal Alitalia wel meer groeimogelijkheden opleveren in haar netwerk van bestemmingen.

Door een volledige integratie van de beide netwerken wordt KLM-Alitalia wat het passagiersvervoer betreft de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, met 39 miljoen passagiers (1998) naar 377 bestemmingen in 87 landen. Samen hebben de partners een omzet van 9,1 miljard euro. Alitalia brengt 93 procent van haar geconsolideerde inkomsten in de versterkte joint ventures en de KLM 85 procent. Op die delen worden de opbrengsten en winsten volledig door de partners gedeeld. Die winstdelingsregeling is voor 10 jaar aangegaan en wordt automatisch verlengd, tenzij een van de partners drie jaar tevoren aangeeft te willen stoppen.

Met directe ingang worden beslissingen over uitbreiding van de vloot (samen 260 toestellen) slechts door de twee partners samen genomen. De synergievoordelen denken zij vooral door een optimalisatie van de routenetten te bereiken, door uitbreiding en modernisering van de vloot, door de combinatie van het vrachtvervoer en door kostenbesparing. De KLM verzekert zich van voldoende groeimogelijkheden in Europa door 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) bij te dragen aan de investeringen van Alitalia in de nieuwe luchthaven Malpensa in Noord- Italië. Schiphol, Malpensa en de luchthaven Fiumicino bij Rome worden de drie 'hubs' (overstapplaatsen voor intercontinentaal verkeer). Gezien de beperkte groeimogelijkheden van Schiphol is die uitbreiding vooral voor de KLM van belang.

Op termijn willen de twee partners volledig fuseren. Volgens president- directeur Leo van Wijk van de KLM gaat de nieuwe overeenkomst met Alitalia veel verder dan de overige allianties van luchtvaartmaatschappijen. "Onze klanten zullen profiteren van de meest complete integatie in de luchtvaartindustrie van het passagiers- en vrachtvervoer. De partners realiseren zich dat een combinatie van activiteiten in deze kapitaal- en personeelsintensieve bedrijfstak de sleutel is voor winstgevendheid en aandeelhouderswaarde", aldus Van Wijk.

NRC Webpagina's
30 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)