|
|
|
NIEUWSSELECTIE KLM
|
'Bijna-fusie' tussen KLM en Alitalia
Door een onzer redacteuren
Door een volledige integratie van de beide netwerken wordt KLM-Alitalia wat het passagiersvervoer betreft de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, met 39 miljoen passagiers (1998) naar 377 bestemmingen in 87 landen. Samen hebben de partners een omzet van 9,1 miljard euro. Alitalia brengt 93 procent van haar geconsolideerde inkomsten in de versterkte joint ventures en de KLM 85 procent. Op die delen worden de opbrengsten en winsten volledig door de partners gedeeld. Die winstdelingsregeling is voor 10 jaar aangegaan en wordt automatisch verlengd, tenzij een van de partners drie jaar tevoren aangeeft te willen stoppen. Met directe ingang worden beslissingen over uitbreiding van de vloot (samen 260 toestellen) slechts door de twee partners samen genomen. De synergievoordelen denken zij vooral door een optimalisatie van de routenetten te bereiken, door uitbreiding en modernisering van de vloot, door de combinatie van het vrachtvervoer en door kostenbesparing. De KLM verzekert zich van voldoende groeimogelijkheden in Europa door 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) bij te dragen aan de investeringen van Alitalia in de nieuwe luchthaven Malpensa in Noord- Italië. Schiphol, Malpensa en de luchthaven Fiumicino bij Rome worden de drie 'hubs' (overstapplaatsen voor intercontinentaal verkeer). Gezien de beperkte groeimogelijkheden van Schiphol is die uitbreiding vooral voor de KLM van belang. Op termijn willen de twee partners volledig fuseren. Volgens president- directeur Leo van Wijk van de KLM gaat de nieuwe overeenkomst met Alitalia veel verder dan de overige allianties van luchtvaartmaatschappijen. "Onze klanten zullen profiteren van de meest complete integatie in de luchtvaartindustrie van het passagiers- en vrachtvervoer. De partners realiseren zich dat een combinatie van activiteiten in deze kapitaal- en personeelsintensieve bedrijfstak de sleutel is voor winstgevendheid en aandeelhouderswaarde", aldus Van Wijk.
|
NRC Webpagina's
30 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |