U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Blade Runner

DANA LINSSEN
Het is november 2019, Los Angeles. Het regent voortdurend, er is herrie op straat en de wereld is veranderd in een immens Chinatown. In 1982 leek dat nog een naargeestig toekomstvisioen, amper 20 jaar later hoort deze vervallen futuristische metropool al weer tot ons collectieve geheugen. Hoewel Blade Runner - de film die deze 'Metropolis from hell' als decor koos - gewoon een fijne sciencefiction- annex actiefilm is (voormalig agent Harrison Ford moet opstandige androïde levensvormen, zogeheten replicanten, opsporen en opruimen), zijn het juist de onderliggende vragen over de verhouding tussen herinneringen en werkelijkheid die de film zo toonaangevend maken. Hoe weet je dat iets wat je denkt meegemaakt te hebben, ook werkelijk heeft plaatsgevonden?

De replicanten zijn ogenschijnlijk identiek aan de mens, maar onderscheiden zich door hun ongewone kracht en het feit dat ze geen verleden hebben. Elke replicant meent zich te herinneren dat hij met zijn broertje of zusje spinnen bestudeerde op de veranda, een gebeurtenis uit het leven van het nichtje van de directeur van de fabriek waar ze worden gefabriceerd. De vraag wat werkelijkheid is, wat waanbeeld, visioen, wensdroom, nachtmerrie, hallucinatie of conditionering is weer erg actueel in de filmwereld. The Matrix, die momenteel volle zalen trekt, speelt er mee, maar ook, op een subtieler niveau, David Cronenbergs eXistenZ, eveneens nu in de bioscopen. Ze zijn schatplichtig aan Blade Runner, een film die zijn eigen mythologie creëerde doordat er binnen tien jaar tijd minstens vier verschillende versies van in omloop kwamen. Veronica zendt vanavond de studio-versie uit, waarin Harrison Ford in een Philip Marlowe-achtige voice-over zijn eigen rol verduidelijkt. Tien jaar later kwam regisseur Ridley Scott met zijn director's cut, met een ander einde en een andere levensgeschiedenis voor zijn hoofdpersoon. Hoewel levensgeschiedenis? - er werd zelfs in gesuggereerd dat Fords personage zelf een supersonische replicant was. Wie vanavond met dat in z'n achterhoofd kijkt, vindt genoeg aanwijzingen. "It's too bad you won't live", roept een jaloerse agent als Ford zijn missie heeft voltooid. "But then again who does?"

Blade Runner (Ridley Scott, 1982, VS), Veronica, 22.05-0.15u.

NRC Webpagina's
29 JULI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)