U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Met mobieltje toch onvindbaar


Wie vroeger een telefoonnummer zocht vond dat eenvoudig in het telefoonboek van de PTT. Met de stroom nieuwe telecomaanbieders is dat verleden tijd. Mobiel bereikbaar, maar tegelijk onvindbaar.

Door KEES KRAAIJEVELD

ROTTERDAM, 24 JULI. De telefonisten van de KPN informatiedienst worden er horendol van. Nu de klanten naar andere aanbieders overstappen wordt het bijna onmogelijk om mensen adequate informatie te geven. "Iedereen loopt bij ons weg en vervolgens wordt men boos omdat wij het nieuwe telefoonnummer niet kunnen vinden", klaagt een telefoniste van de inlichtingendienst.

De telecommunicatiewet verplicht alle telecomaanbieders om een nummerinformatiesysteem te bouwen. Omdat KPN met negen miljoen nummers veruit de grootste databank heeft, werd met de toezichthouder Opta overeengekomen dat KPN de telefoonnummers van de concurrentie zou opnemen zodat er weer één centraal informatiesysteem ontstaat. De andere aanbieders moeten daartoe hun nummers dus bij KPN opgeven, maar dat gebeurt niet of niet correct. "Het centrale telefoonboek is juridisch goed geregeld, maar in de praktijk laat de informatiedienst veel te wensen over", zegt een woordvoerder van de Opta.

KPN erkent dat de nummerinformatieservice niet actueel is. "In principe staat ons telefoonboek open voor iedereen, maar we hebben niet met iedere aanbieder een even goede samenwerking. De nummers van de aanbieders van mobiele telefonie hebben we niet omdat ze die niet aan ons doorgeven", aldus KPN.

De telefoonnummers van abonnees die vooruit betalen (prepaid- telefoons) en van mensen die via een tussenpersoon als Debitel een aansluiting hebben zijn helemaal bij niemand bekend. "We hebben de indruk dat veel mensen liever niet met hun mobiele nummer in het telefoonboek willen," merkt KPN daarbij op. Maar dat idee is niet meer van deze tijd, vindt een woordvoerder van Libertel. Nu 'iedereen' een mobiele telefoon heeft willen mensen net als vroeger elkaars nummers kunnen opzoeken. Libertel heeft daartoe een eigen informatiedienst die over de databank van KPN beschikt. Libertelnummers zijn er vreemd genoeg niet opvraagbaar. Libertel is daar niettemin zo trots op dat de eigen abonnee niet de informatiedienst van de KPN kan bellen. De Libertelbeller die 0900-8008 probeert, krijgt het verzoek om te bellen met 118, de Libertel nummerinformatie.

KPN heeft dus nog geen toegang tot het Libertelbestand, omdat het niet bestaat. Libertel wil dat veranderen en streeft naar één centraal telefoonboek. "We zijn druk bezig om onze eigen nummers in de informatieservice op te nemen. Nog dit jaar zullen we al onze klanten vragen of ze een vermelding willen in het gezamenlijke telefoonboek van KPN en Libertel."

De andere aanbieders van mobiele telefonie nemen niet de moeite om de telefoonnummers van hun klanten aan KPN door te geven. "Wij hebben geen telefoonboek", zegt een woordvoerder van telecombedrijf Ben desgevraagd. Maar Ben beschikt wel over een eigen informatiesysteem, waarin alleen de telefoonnummers van Ben vermeld zijn. Bij Telfort is het niet eens mogelijk om een telefoonnummer op te vragen. Ook zijn die nummers niet bekend bij KPN. "De branche werkt aan een oplossing", aldus Telfort.

Volgens Dutchtone, dat ook geen nummerinformatiesysteem heeft, werkt de branche aan een 'mobile book', een telefoonboek voor alle mobiele nummers. "Maar het schiet niet echt op", zegt marketingdirecteur E. Huigen. "We zijn te druk met uitbreiden van het netwerk en het aantal klanten." Dat de Opta KPN heeft aangewezen als beheerder van het centrale telefoonboek is bij Dutchtone niet bekend.

Met de aanbieders van vaste telefoonlijnen heeft KPN wel contracten voor het uitwisselen van telefoonnummers, maar de kabelmaatschappij A2000 geeft toe dat de samenwerking weinig voorspoedig verloopt. "We krijgen veel klachten van klanten van wie nummers niet te vinden zijn."

KPN wijt de problemen aan de manier waarop de andere providers hun informatie aanleveren. Van onwilligheid van een oude monopolist is geen sprake. "Een dergelijke houding van onze telefonisten, dat kan niet."

NRC Webpagina's
24 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)