U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bellen met letters

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 JULI. KPN wil Nederlanders een 'nieuwe manier van bellen' aanleren. Niet meer een heel nummer onthouden, maar alleen 0800 of 0900 gevolgd door een bedrijfsnaam. Dus 0900-seks of 0900-meisjes.

Dit zogeheten alfanumerieke bellen is populair in de Verenigde Staten. Namen zijn gemakkelijker te onthouden dan nummers en veel bedrijven die graag willen dat consumenten hen weten te vinden hebben een alfanumeriek nummer. Binnenkort start KPN een grootschalige campagne.

Op nieuwe telefoontoestellen en op GSM's staan bij elk getal drie of vier letters. Voor het alfanumerieke nummer 0900-ohra moet 0900-6472 worden getoetst.

Technisch hoeft er niets te worden aangepast. Het alfanumerieke bellen is in feite allang mogelijk. Er werd alleen geen reclame voor gemaakt en bij veel telefoontoestellen ontbreken de letters.

Een bedrijf heeft volgens KPN met vooruitziende blik allerlei nummercombinaties geregistreerd: 0900-bloemen, 0900-glas, 0900-abnamro. Het hoopt deze te kunnen verkopen als een bloemenfabrikant, een glaszetterij of De Bank haar eigen alfanumerieke nummer wil. Volgens Opta, de toezichthouder op de telecommarkt, is het doorverkopen of verhuren van nummers echter verboden.

NRC Webpagina's
24 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)