NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
KPN
|
Voorbeeldfunctie
KPN TELECOM gaat zijn
dienstverlening aan de klanten verbeteren. De service is nu namelijk
niet meer "in overeenstemming met de kwaliteitseisen", aldus de top van
de onderneming. De eerste reactie laat zich raden: het werd tijd. Maar
zo ziet KPN het zelf toch niet. De problemen zijn volgens de
bedrijfsleiding namelijk pas van recente datum. De reorganisatie begin
dit jaar is de oorzaak. Sinds het bedrijf ondersteboven is gegooid, is
het aantal vacatures gestegen, het ziekteverzuim opgelopen, kunnen de
medewerkers elkaar niet meer vinden en moeten de klanten wachten. Een
speciale werkgroep gaat nu op onderzoek uit. Over een paar maanden moet
alles weer ten goede zijn gekeerd. De tweede reactie zou derhalve ook
simpel kunnen zijn: hoera.
Maar een derde reactie noopt toch tot enige voorzichtigheid. KPN is niet
zomaar een bedrijf dat zich op een dynami sche markt beweegt en dus
permanent moet anticiperen op nieuwe vragen van burgers en betere
aanbiedingen van concurrenten. KPN is nog altijd voor 44 procent in
handen van de Staat der Nederlanden. Met acht miljoen aansluitingen
controleert KPN nagenoeg het gehele vaste net in Nederland. Dankzij
twee miljoen GSM-abonnementen domineert de voormalige PTT bovendien ook
de mobiele telefonie, zij het dat daar de competitie groter is door de
komst van bedrijven als Libertel, Dutchtone en Telfort. Deze vooralsnog
unieke positie heeft KPN te danken aan zijn geschiedenis als voor malige
staatsonderneming. Hoewel de werknemers inmiddels in een nieuw uniform
zijn gestoken en overal winkels zijn geopend om de klant van dienst te
zijn, heeft de bedrijfscultuur van weleer nog steeds geen complete
metamorfose ondergaan. De woede die de Opta (het orgaan dat toezicht
moet houden op eerlijke concurrentieverhoudingen in de telecommunicatie)
zich vorig jaar nog van topman Dik op de hals haalde, illustreert dat
KPN een monopolist is op zijn retour.
KPN-TELECOM is niet de enige voormalige overheidson derneming die
last heeft van de overgang van staatsbedrijf naar marktpartij. De post
en de spoorwegen hebben vergelijkbare kwalen. TNT/PTT Post Groep is
inmiddels ook een particuliere firma. Maar de rode brievenbussen hebben
nog geen gevaar te duchten. Vandaar dat TNT/PTT kan beloven dat brieven
voor zes uur 's avonds gepost de volgende morgen ook daadwerkelijk
worden bezorgd, hoewel menigeen uit ervaring weet dat deze belofte niet
wordt waargemaakt. Om nog maar te zwijgen van de verzelfstandigde
Nederlandse Spoorwegen. Op de stations verschijnen steeds meer winkels
voor dassen, cd's, pizza's en mobiele telefoons van halfdochter Telfort.
Maar tegelijkertijd zet de NS de klassieke dienstverlening (van
loketten tot perronchefs) op een lager pitje ter wille van het
bedrijfsrendement. De overheid staat immers niet meer garant voor
eventuele verliezen en dus bereiden de spoorwegen zich voor op
saneringen.
DE KPN-WERKGROEP moet voor de winter de dienstverle ning op orde
krijgen. Dat is echter slechts de helft van het verhaal. Pas als ze ook
aandacht besteedt aan de interne bedrijfscultuur is er werkelijk iets
gewonnen. Dan zou KPN zich zelfs kunnen beroemen op een
voorbeeldfunctie voor al die andere voormalige en semi-
staatsondernemingen die de markt beheersen zonder dat hun gewone klanten
een alternatief hebben.
|
NRC Webpagina's
23 JULI 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|