U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Michael Capellas

Strategie Compaq op de schop

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
NEW YORK, 23 JULI. Wall- Streetanalisten waren gisteren licht verrast door de benoeming van de jonge en vrij onervaren Michael Capellas (44) tot topman van pc- fabrikant Compaq. De nieuwe topman zei in een interview dat hij de 'best of both worlds' vertegenwoordigt. Hij is nog geen jaar bij het bedrijf, kent het goed maar is toch nog een beetje een outsider.

Capellas is de opvolger van Eckhard Pfeiffer, die het veld moest ruimen na een zeer teleurstellend eerste kwartaal, toen Compaq een verrassend groot verlies leed. De financiële topman Earl Mason vertrok toen eveneens.

Capellas kwam in augustus vorig jaar bij Compaq als chief information officer (CIO). Voor hij bij Compaq kwam, werkte hij een jaar bij Oracle, een jaar bij SAP en daarvoor vijftien jaar bij olietoeleverancier Schlumberger. Volgende week maakt Compaq zijn resultaten over het tweede kwartaal bekend. Wall Street verwacht een verlies van ongeveer 250 miljoen dollar bij een omzet van ruim negen miljard dollar. Capellas is meteen aan de slag gegaan om Compaq, de grootste producent van pc's ter wereld, te repareren. Hij kondigde aan half augustus met een nieuwe strategie te komen op het gebied van productaanpassingen en personeelsreorganisatie.

Compaq nam vorig jaar Digital Equipment Corporation (DEC) over en dat hangt sindsdien als een molensteen aan het bedrijf. Capellas moet zorgen voor een betere integratie en aanpassing van de verkoopafdeling. Ook verliest Compaq terrein aan Dell, een pc-producent die uitsluitend direct aan de klant levert. Dell boekte van het eerste op het tweede kwartaal maar liefst twee procent meer marktaandeel en klom van 7,2 procent naar 9,2. Compaq verloor in die periode en zakte van 14,3 naar 13,4 procent.

Capellas is van plan om bij Compaq directe verkoop net zo belangrijk te maken als verkoop via leveranciers en detaillisten. Nu gaat 15 procent direct, in het najaar moet dat 25 procent worden en het streven op termijn is 40 procent.

NRC Webpagina's
23 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)