M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Michael Capellas
Strategie Compaq op de schop
Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
Capellas kwam in augustus vorig jaar bij Compaq als chief information officer (CIO). Voor hij bij Compaq kwam, werkte hij een jaar bij Oracle, een jaar bij SAP en daarvoor vijftien jaar bij olietoeleverancier Schlumberger. Volgende week maakt Compaq zijn resultaten over het tweede kwartaal bekend. Wall Street verwacht een verlies van ongeveer 250 miljoen dollar bij een omzet van ruim negen miljard dollar. Capellas is meteen aan de slag gegaan om Compaq, de grootste producent van pc's ter wereld, te repareren. Hij kondigde aan half augustus met een nieuwe strategie te komen op het gebied van productaanpassingen en personeelsreorganisatie. Compaq nam vorig jaar Digital Equipment Corporation (DEC) over en dat hangt sindsdien als een molensteen aan het bedrijf. Capellas moet zorgen voor een betere integratie en aanpassing van de verkoopafdeling. Ook verliest Compaq terrein aan Dell, een pc-producent die uitsluitend direct aan de klant levert. Dell boekte van het eerste op het tweede kwartaal maar liefst twee procent meer marktaandeel en klom van 7,2 procent naar 9,2. Compaq verloor in die periode en zakte van 14,3 naar 13,4 procent. Capellas is van plan om bij Compaq directe verkoop net zo belangrijk te maken als verkoop via leveranciers en detaillisten. Nu gaat 15 procent direct, in het najaar moet dat 25 procent worden en het streven op termijn is 40 procent.
|
NRC Webpagina's
23 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |