U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Korting KPN voor mobiele bellers

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 23 JULI. Klanten van KPN met een vooruitbetaald mobiel abonnement mogen vanaf aanstaande maandag een maand lang overdag bellen voor de halve prijs. De tegemoetkoming is een nieuwe poging van KPN om de vele problemen met de kwaliteit van de dienstverlening te ondervangen die in de afgelopen maanden de kop hebben opgestoken.

KPN wil gebruikers van zaktelefoons vergoeden voor het feit dat zij vaak niet hebben kunnen bellen. Volgens KPN zijn de problemen met de zogeheten prepaid-abonnementen intussen opgelost. Volgens een woordvoerder krijgt de klant sinds 9 juli weer in meer dan 95 procent van de gevallen contact. Een onderzoek van de Consumentenbond heeft uitgewezen dat een maand geleden nog vier van de tien pogingen tot een gesprek mislukten. Of de maatregel KPN geld gaat kosten is onzeker. De prijsverlaging zal normaal gesproken zorgen voor meer gesprekken. KPN verwacht niet dat het mobiele netwerk als gevolg hiervan opnieuw overbelast zal raken. "We hebben de capaciteit verviervoudigd."

Eerder deze week maakte KPN de oprichting bekend van een zogenoemde taskforce omdat, in de woorden van KPN, "de dienstverlening aan de klanten niet meer in overeenstemming is met de kwaliteitseisen die KPN zichzelf stelt".

De problemen (onder meer een onbereikbare storingsdienst) zijn een gevolg van een grootscheepse reorganisatie die bij KPN wordt doorgevoerd. KPN kondigde vorig jaar aan 4.000 arbeidsplaatsen te zullen schrappen, onder meer bij het installatiebedrijf en de afdelingen beheer en onderhoud. Volgens een woordvoerder mogen de problemen met de dienstverlening desondanks niet worden geweten aan een gebrek aan menskracht. "We hebben niet te weinig mensen, maar te weinig mensen op de juiste plaats."

KPN is opgesplitst in nieuwe bedrijfsonderdelen. "Er is zoveel verhuisd van a naar b dat we niet meer weten waar de collega's zich bevinden", zegt een woordvoerder. De serviceafdeling van KPN slaagt er volgens de zegsman daardoor niet in de dienstdoende servicemonteur op te sporen. Dit betekent dat een abonnee er weinig aan heeft als hij erin slaagt een storing te melden aan een servicemedewerker.

NRC Webpagina's
23 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)