R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
The Last Detail
DANA LINSSEN
Twee generaties later blijkt het beeld dat in The Last Detail van de jaren zeventig wordt overgeleverd veel fatalistischer te zijn dan het destijds moet zijn overgekomen. Wie denkt dat de jaren tachtig het tijdperk zijn van 'dansen op de vulkaan', die zal overdonderd zijn door het escapisme van mariniers Jack Nicholson, Otis Young en de piepjonge Randy Quaid, die voordat Quaid wegens een onbenullige overtreding acht jaar de gevangenis in zal gaan, nog eenmaal alle verboden vruchten willen proeven. Dat betekent een onvermijdelijk rondje seks en drugs en rock 'n' roll, maar ook een bezoekje aan 'moeder-wat-heb-ik-je-lang- niet-gesproken' en een intens staaltje male bonding. Daaronder sluimeren grote thema's als plicht en agressie, blinde woede en gelegitimeerd geweld en de vraag of je 'recht' hebt op een leuk leven. Ja, meent sergeant Buddusky (Nicholson), een manisch opdondertje vergeleken bij die twee beren van kerels waar hij mee op stap is. Genieten is bij hem genieten tot je erin stikt. Of genieten totdat je weer overgaat tot de orde van de dag. Het heeft iets wanhopigs, maar Nicholson speelt dat natuurlijk zo dat je zou willen dat je het een keertje met hem op een zuipen kon zetten. Vol vileine overgave. Alsof hij nog even een laatste puntje op de i moet zetten. Een laatste puntje op de laatste i. The Last Detail (Hal Ashby, 1973, VS), Canvas, 21.00-22.50u.
|
NRC Webpagina's
21 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |