U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bijsluiter spreekt op cd

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 21 JULI. De Vrije Universiteit in Amsterdam en geneesmiddelenfabrikant Wyeth-Lederle hebben een 'sprekende bijsluiter' ontwikkeld voor mensen die medicijnen slikken tegen depressie. Op een compact disk, die door artsen gratis wordt verstrekt bij het antidepressivum Efexor, wordt uitgelegd wat depressie is en wat de patiënt van de behandeling kan verwachten. Patiënten met een sprekende bijsluiter blijken hun pillen trouwer in te nemen dan wanneer zij informatie krijgen van hun arts of uit een folder.

Het komt regelmatig voor dat een behandeling faalt doordat patiënten hun pillen niet (vaak genoeg) innemen. Bij depressieve patiënten is dit probleem nog groter dan bij andere zieken. "Het probleem met antidepressiva is dat het zeker een week of twee duurt voor je er iets van merkt", aldus een woordvoerder van Wyeth-Lederle, de producent van Efexor. "Patiënten moeten in die twee weken echt door de zure appel heenbijten. Terwijl ze depressief zijn." Ook andere geneesmiddelenfabrikanten zijn bezig methoden te ontwikkelen om de therapietrouw te vergroten.

Dat de sprekende bijsluiter meer effect blijkt te hebben op de motivatie dan informatie van de arts en in voorlichtingsfolders, schrijven de onderzoekers toe aan depressieve klachten als concentratieverlies en gebrek aan interesse. Bij het luisteren naar een cd spelen die een minder grote rol. "In de stresssituatie van de spreekkamer gaat veel informatie verloren", aldus de woordvoerder van fabrikant Wyeth-Lederle.

In Nederland lijden naar schatting 750.000 mensen aan een depressie. Jaarlijks bezoeken 350.000 mensen hun arts met klachten over depressies.

NRC Webpagina's
21 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)