U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ben jij sterker dan drank?
Voorlichtingssite

Nationaal Instituut Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie


'Alcohol? Ik heb hier al genoeg alcohol'


Jongeren drinken extreem veel op vakantie. Daarom geven jonge studenten deze zomer voorlichting aan hun feestvierende leeftijdsgenoten over de schadelijke gevolgen van overmatig alcoholgebruik.

Door ESTHER ROSENBERG

RENESSE, 19 JULI. "We rusten even uit hoor", puft studente Nynke Poortinga (20) in de schaduw van een boom, nog voor zij met haar drie collega's in Renesse op pad gaat. "We zijn gisteravond tot half vier op stap geweest, vandaar." Poortinga is een van de zestig jonge studenten die de komende drie weken op stranden en campings jongeren opsporen, om ze te vertellen dat je van te veel drank maagbloedingen kan krijgen en dat een black-out door dronkenschap te vergelijken is met een knock-out in de boksring.

Uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) is gebleken dat jongens op een vakantiedag gemiddeld 21 glazen achterover slaan en meisjes elf. Omdat een jongerenvakantie gemiddeld negen dagen duurt, spreekt het NIGZ van een "excessief drinkgedrag" waarop de jeugd moet worden gewezen. Met de slogan 'Ben jij sterker dan drank?' geven jongeren daarom voorlichting aan jongeren. Tijdens de campagne vorig jaar stonden de teams met bussen en kraampjes op manifestaties. Hier kwam te weinig jeugd op af, waarop het NIGZ besloot dit jaar de doelgroep op te zoeken. De nieuwe campagne is de grootste die ooit is gehouden.

"Hallo jongens, hebben jullie zin om een alcoholtest te doen?" Studentes Marloes van Goor (25) en Sylvaine Mast (21) lopen in hun witte T-shirts en met rode rugzakjes enthousiast op het eerste groepje jongeren af. "Alcohol?" hoort een van de jongens versuft, "ik heb hier al genoeg alcohol". Vier jongens en twee meiden liggen tussen halfvolle flesjes en blikjes bier gevloerd op hun handdoeken in de gloeiende zon. Opgewekt beginnen ze toch aan de testen: een om hun kennis te toetsen, de ander om te zien of de jongeren wel sterker zijn dan drank.

"Volgens de uitslag van je test heb je hulp nodig", zegt de blonde Van Goor vriendelijk tegen een jongen die Henk heet en een grote tatoeage op zijn arm heeft. "Echt niet!" protesteert Henk met onschuldig grote ogen. Al drie dagen is hij op stap en hij heeft nog niet geslapen. Minstens drie kratten denkt Henk gedronken te hebben. "Maar in de zon word ik nooit dronken, ik weet ook niet waarom. Ik drink al de hele dag bier en ik word maar niet dronken. Echt niet! Alleen maar dorstig." Vanavond keert de groep terug naar Renkum. Wie van hen naar huis rijdt? "Hij daar", stelt Henk de studentes gerust als hij wijst op een jongen die zijn kater ligt uit te slapen. Ook met de kennistest scoort Henk niet hoog.

Genoeg jonge vakantiegangers in Renesse houden het bij een paar glazen op een avond en sommigen drinken helemaal niet. Ze houden niet van alcohol. Maar het merendeel komt hier juist voor een 'zuipvakantie'. "Wat moet je anders in Renesse?", zeggen ze. Het vierkoppige studententeam mag de jeugd alleen van twee uur 's middags tot acht uur 's avonds met de voorlichtingsmaterialen benaderen. Daarvoor liggen de meeste tieners hun roes nog uit te slapen op de campings, of spoelen zij voor de tentjes hun kater weg met bier. Na achten zijn ze alweer aan het indrinken, zo is de filosofie van de campagneleiding. "Als ze nuchter zijn reageren ze wél serieus", constateert Poortinga. En inderdaad zijn de campagneteams voor veel groepen een welkome onderbreking op deze lange, warme stranddag. De ansichtkaarten, pennen en bloknoten zijn gewilde items. De 18-jarige Gertjan en zijn even oude vriend Taco zijn nog aardig nuchter, maar die 21 glazen klinken hen niet onwaarschijnlijk in de oren. Laatst is de eerste nog met 25 glazen op 's nachts achter het stuur gestapt. Van Goor legt uit dat je door alcohol te drinken een tunnelvisie krijgt, waardoor je alleen nog maar ziet wat er recht voor je gebeurt. Ook vertelt ze dat rijden onder invloed de kans op een ongeval met negen keer vergroot. De jongens reageren verbaasd. Tegen de meisjes vertellen de studenten dat mannen meer kunnen drinken dan vrouwen, omdat zij meer water in hun lichaam hebben. De alcohol verspreidt zich hierdoor gelijkmatiger. Het is geen anti- alcoholcampagne zeggen de studentes keer op keer en ze verwachten ook niet dat de vakantiegangers minder gaan drinken. Als er maar een klein percentage gaat nadenken over zijn drinkgedrag en iets meer te weten komt over de schadelijke gevolgen van alcohol, is het doel bereikt. Tieners beginnen namelijk steeds eerder met drinken en hoe jonger de vakantiegangers zijn, hoe beperkter hun drankenkennis is. Diegenen die zeggen nauwelijks te drinken weten het meest over de gevaren van alcohol.

Veel drinkende jongeren voelen zich ook niet aangesproken. Poortinga: "Jongens willen al gauw stoer doen. Als je ze vraagt hoeveel ze denken te drinken op een avond noemen ze een hoog getal. Vaak blijkt dat ze daar in werkelijkheid zelfs ver boven zitten, maar dat ze zich daar niet bewust van zijn." Veertigduizend jonge vakantiegangers hoopt het NIGZ deze zomer te bereiken. Voor de volwassen drinkers organiseert het gezondheidsinstituut over een paar maanden een najaarscampagne. Uit een recent onderzoek van het CBS blijkt dat ook zij steeds sneller naar de fles grijpen. Een op de vijf mannen zou een zware drinker zijn.

De studenten zijn in ieder geval sinds dit vakantiebaantje gaan nadenken over hun eigen drinkgedrag. "Tijdens de training kwamen de kotsverhalen naar boven", herinnert Poortinga zich. Van Goor denkt dat als iemand haar tien jaar geleden op de gevaren had gewezen ze toen minder zou hebben gedronken. "Ik schrok van die maagbloedingen" zegt Mast. Ook student Michiel Satink (24) vond de gaatjes in zijn maag een smerige gedachte. Hij drinkt nu minder.

NRC Webpagina's
19 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)