|
|
|
NIEUWSSELECTIE
De hele krant op NRC's Webeditie voor het buitenland
|
De oude leeuw uit Toscane geeft sprintles
Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
Cipollini werd in 1989 beroepsrenner. Hij reed in 1994 en 1995 voor Mercatone Uno-Saeco. Deze ploeg werd in 1996 opgesplitst. Cipollini ging dat jaar mee met Saeco. De fabrikant van koffie-apparaten zag de omzet van zijn producten fors stijgen. De 1.90 meter lange renner met de markante basstem staat altijd garant voor publiciteit. In deze Tour trekt hij behalve door zijn prestaties ook de aandacht met een pikante kleurenfoto op zijn stuur van Pamela Anderson. De foto is gemaakt in de periode dat de Canadese sexbom nog siliconenborsten had. In de rennersbus van Saeco moeten posters van playmates Cipollini en zijn ploeggenoten in de juiste stemming brengen. Met 'Mooie Mario' is altijd wat te beleven. Maar een playboy is hij al lang niet meer, vertelde Cipollini vorig jaar in een gesprek met het Franse tijdschrift Vélo. "Het doet me deugd dat ze nog steeds dat beeld van me hebben, maar het is het tegenovergestelde van hoe ik werkelijk ben. Want het is onmogelijk sport op topniveau te combineren met alle pleziertjes in het leven. Het wielrennen eist te veel opofferingen om je uitspattingen te kunnen permitteren." Cipollini is naar eigen zeggen een family man, die de tijd bij voorkeur doorbrengt met zijn vrouw Sabrina en zijn dochtertje Lucretia. Ook na deze Tour wil hij weer veel tijd met hen doorbrengen in zijn huizen in Monte Carlo en in zijn geboortestad Lucca. Cipollini wil zijn loopbaan beëindigen bij Saeco. "Het zal me geen enkele moeite kosten om een andere ploeg te vinden. Iedereen weet wat ik kan. Maar op mijn leeftijd is het niet zo makkelijk om mijn vrienden te verlaten en een nieuw avontuur te beginnen", vertelde hij deze week. Toch flirtte hij na zijn ritzege in Blois met potentiële nieuwe sponsors. Hij won woensdag de snelste etappe in de Tour-historie. Tegen die achtergrond repte hij over een koeriersbedrijf als sponsor. Voor spoorwegmaatschappijen denkt hij reclame te kunnen maken voor hoge- snelheidstreinen. In het peloton is 'de rode trein' van Saeco een begrip. In de finale van de vlakke etappes brengt de Cipo Express, gekleed in rode shirts, zijn kopman in een zetel naar de finish. Cipollini breekt het ene na het andere record. Gisteren behaalde hij zijn tiende ritzege in de Tour, één meer dan zijn legendarische landgenoot Fausto Coppi. Met alle respect voor de campionissimo, maar Cipollini meent dat hij in de Tour betere resultaten heeft geboekt dan Coppi. In 1993 won hij een ploegentijdrit en reed hij twee dagen de gele trui. In 1997 reed hij vier dagen in de gele trui. Cipollini wees fijntjes naar de zware ploegentijdrit. "Geloof me, in die discipline zie je enorm af." Maar als de in 1960 overleden Coppi nog zou leven, zou hij de Toscaanse wijsneus wijzen op zijn erelijst. Coppi won de Tour in 1952, toen hij ook vijf ritzeges behaalde. Cipollini heeft de Franse ronde nog nooit uitgereden. Hij haat de bergen en verlaat de Tour vermoedelijk komend weekeinde. Maar in de vlakke etappes van vandaag en morgen kan hij nog een record evenaren. Zijn streekgenoot Gino Bartali, de grote rivaal van Coppi, won in 1948 als laatste renner drie opeenvolgende Tour-etappes. Cipollini behaalde in de Giro d'Italia 29 etappezeges. Om het record te breken heeft hij nog een lange weg te gaan. De Italiaanse sprinter Alfredo Binda was in de Giro 41 keer de beste. Cipollini geeft echter de voorkeur aan andere uitdagingen. Zijn grootste droom is een gouden medaille op de Olympische Spelen. In 1996 deed hij in Atlanta een gooi naar de olympische titel bij het wielrennen op de weg, maar daar bleek het parkoers te zwaar voor de sprinter. Dus moet het volgend jaar bij de Zomerspelen in Sydney gebeuren. Hij gokt op een gouden medaille op het onderdeel achtervolging op de baan. Aan stoppen denkt Cipollini nog lang niet. En als hij zijn fiets aan de kant zet, zal hij dat zeker niet op zijn hoogtepunt doen. Hij heeft de ambitie om bij Saeco een jonge sprinter de kneepjes van het vak te leren. "Ik heb nog een paar mooie jaren voor me. Ik stop wanneer ik mijn sporen in het wielrennen heb nagelaten."
|
NRC Webpagina's
9 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |