U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Heineken Nederland

Anheuser-Busch Brewery Tour

Brahma


Megafusie bierbrouwers in Brazilië

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 2 JULI. De twee grootste bierbrouwers van Brazilië hebben aangekondigd te willen fuseren. Samen zouden ze de derde brouwer ter wereld worden, achter het Amerikaanse Anheuser-Busch en het Nederlandse Heineken. In Brazilië krijgen ze een marktaandeel van 70 procent.

Het gaat om de brouwers Brahma, met een marktaandeel van 50 procent, en Antarctica dat een marktaandeel heeft van 20 procent. Hun gezamelijke omzet bedraagt 5 miljard Braziliaanse real (ongeveer 6 miljard gulden). De fusie is een bedreiging voor de positie van Heineken in Brazilië en Latijns-Amerika. Heineken is de meest internationale brouwer ter wereld, maar dreigt in problemen te komen in twee belangrijke markten. "In Latijns Amerika en in Rusland is de concurrentie nu bezig de markt dicht te timmeren", zegt analist Anneke Groen van de Rabobank.

Brazilië is in volume de vierde biermarkt ter wereld met een jaarlijkse consumptie van 74 miljoen hectoliter. Alleen in de Verenigde Staten, China en Duitsland wordt meer bier gedronken. Heineken is de nummer drie op de Braziliaanse markt. De Nederlanders werken samen met de locale Coca-Colabottelaars onder de naam Kaiser en hebben een marktaandeel van 16 procent.

Brahma heeft de biermerken Skol en Chopp, is de bottelaar voor Pepsi en heeft ook eigen frisdrankmerken. Antarctica, de nummer twee, heeft een marktaandeel van ruim 20 procent op de biermarkt en is de grootste producent in Brazilië van de populaire guarana-frisdrank. De twee bedrijven maakten gisteren bekend samen te willen gaan tot de American Beverage Company (AmBev). Die Braziliaanse multinational moet "in staat zijn om te reageren op de problemen en de kansen die ontstaan door de globalisering". Bestuursleden van beide brouwers zouden gisteren met de Braziliaanse president over hun plannen hebben gesproken.

AmBev, dat buiten Brazilië ook actief is in Argentinië en Venezuela, produceert ongeveer 70 miljoen hectoliter bier. Heineken produceert, inclusief de recente overnames in Polen en Spanje, nu zo'n 90 miljoen hectoliter. Het Amerikaanse Anheuser-Busch, bekend van het merk Budweiser, produceert 120 miljoen hectoliter.

Analist Groen van de Rabobank sluit niet uit dat Heineken zal proberen om de fusie te voorkomen door een bod uit te brengen op een van beide brouwers. "Heineken heeft wel eens gezegd dat ze interesse zou hebben in Brahma." De fusieplannen zouden gecomliceerd kunnen worden doordat Brahma de Braziliaanse partner is van het Amerikaanse Miller en Antarctica de partner is van Anheuser-Busch.

NRC Webpagina's
2 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)