|
|
|
NIEUWSSELECTIE Heineken Nederland
|
Megafusie bierbrouwers in Brazilië
Door een onzer redacteuren
Brazilië is in volume de vierde biermarkt ter wereld met een jaarlijkse consumptie van 74 miljoen hectoliter. Alleen in de Verenigde Staten, China en Duitsland wordt meer bier gedronken. Heineken is de nummer drie op de Braziliaanse markt. De Nederlanders werken samen met de locale Coca-Colabottelaars onder de naam Kaiser en hebben een marktaandeel van 16 procent. Brahma heeft de biermerken Skol en Chopp, is de bottelaar voor Pepsi en heeft ook eigen frisdrankmerken. Antarctica, de nummer twee, heeft een marktaandeel van ruim 20 procent op de biermarkt en is de grootste producent in Brazilië van de populaire guarana-frisdrank. De twee bedrijven maakten gisteren bekend samen te willen gaan tot de American Beverage Company (AmBev). Die Braziliaanse multinational moet "in staat zijn om te reageren op de problemen en de kansen die ontstaan door de globalisering". Bestuursleden van beide brouwers zouden gisteren met de Braziliaanse president over hun plannen hebben gesproken. AmBev, dat buiten Brazilië ook actief is in Argentinië en Venezuela, produceert ongeveer 70 miljoen hectoliter bier. Heineken produceert, inclusief de recente overnames in Polen en Spanje, nu zo'n 90 miljoen hectoliter. Het Amerikaanse Anheuser-Busch, bekend van het merk Budweiser, produceert 120 miljoen hectoliter. Analist Groen van de Rabobank sluit niet uit dat Heineken zal proberen om de fusie te voorkomen door een bod uit te brengen op een van beide brouwers. "Heineken heeft wel eens gezegd dat ze interesse zou hebben in Brahma." De fusieplannen zouden gecomliceerd kunnen worden doordat Brahma de Braziliaanse partner is van het Amerikaanse Miller en Antarctica de partner is van Anheuser-Busch.
|
NRC Webpagina's
2 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |