|
|
|
NIEUWSSELECTIE IRAM Kaart van het gebied (CNN) Veiligheid van kabelbanen (BBC)
|
Ongeluk met kabelbaan: 20 doden
Door onze correspondent MARC CHAVANNES
De kabelbaan is niet openbaar. Hij is gebouwd en wordt gebruikt door het Institut de radioastronomie millimétrique (IRAM), een samenwerkingsverband van het Duitse Max Planck-instituut, het Franse researchcentrum CNRS en sinds 1990 een vergelijkbare Spaanse instelling. Het IRAM heeft sinds 1979 een waarnemingsinstituut op het Plateau de Bure (2.552 meter hoog). Er staan vijf radiotelescopen van 15 meter doorsnee. Vooral in de winter doet men er bijzondere waarnemingen, geholpen door de extreme helderheid en geringe neerslag ter plaatse. De slachtoffers waren voornamelijk technici, medewerkers van het nationale telefoonbedrijf en schoonmakers. De tocht per kabelbaan duurt normaliter twintig minuten. Vlak voor aankomst liet de cabine los. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Jean-Pierre Chevènement, is naar de plaats van het ongeluk gevlogen. Het ongeluk bij Saint-Etienne-en-Dévoluy is het één na ergste ongeluk in zijn soort sinds 1960. In Italië kwamen in 1976 bij Cavalese 42 mensen om het leven toen een kabelbaan met toeristen neerstortte. Op dezelfde plaats verloren vorig jaar twintig mensen het leven toen een straaljager van het Amerikaanse leger de kabels schampte. Het volgt op eerdere rampen in de Franse Alpen dit jaar. In februari veegden sneeuwlawines twaalf mensen weg in Chamonix, waar in maart een brand uitbrak in de tunnel die Frankrijk en Italië onder de Mont Blanc verbindt. Daarbij kwamen zeker 41 mensen om. Sindsdien is een felle discussie opgelaaid over veiligheid en vervuiling in de Alpen, die potentieel gevaarlijker wordt geacht dan skiliften.
|
NRC Webpagina's
1 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |