NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
De eerste zwarte soldaten
GERWIN TAMSMA
Hele bibliotheken zijn er
volgeschreven over de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865), en de
academische veldslagen duren tot op de dag van vandaag voort. De rol van
de federale overheid, de economische achterstand in het Oude Zuiden en
bovenal de emancipatie van de zwarte bevolking - allemaal zaken die te
maken hebben met de burgeroorlog - blijven onverminderd actueel en dus
wordt vrijwel elke bijdrage aan het discours óók op
politieke wenselijkheid beoordeeld. In het politieke krachtenveld
bevindt Glory (1989) van regisseur Edward Zwick zich diep in het
liberale kamp. In tegenstelling tot de twee beroemdste films rondom de
burgeroorlog, Birth of a Nation (D.W. Griffith, 1915) en Gone
with the Wind (Victor Fleming, 1939), staat in Glory als een
paal boven water wie er aan de goede kant vocht. Belangrijker is dat de
film de aandacht vestigt op het minder bekende feit dat negers, zowel
vrije mannen als ontsnapte slaven, meevochten aan de kant van de Union.
Glory gaat over die eerste zwarte soldaten: het 54ste regiment
van de vrijwillige infanterie van Massachusetts, dat op 18 juli 1863
tevergeefs een fort bij Charleston bestormde. Naar moderne maatstaven
was het een zelfmoordactie, maar de heldhaftige wijze waarop het
regiment zich gedroeg, maakte een eind aan het, destijds ook bij de
Noordelijken heersende, idee dat zwarten geen goede - dat wil zeggen
gedisciplineerde - soldaten konden zijn. Wellicht omdat de film
gebaseerd is op de brieven van, en een tweetal boeken over Robert G.
Shaw, de commandant van het regiment, is de hoofdrol toch voor een
blanke acteur: Matthew Broderick. Zwarte sterren Denzel Washington en
Morgan Freeman als respectievelijk angry young man en wijze ex-
grafdelver, hebben echter de beste teksten. Vooral hun amusante
meningsverschillen bezorgen het historische drama de vereiste
actualiteit. Maar Glory zou niet meer dan een goedbedoelde,
opwekkende en zeer verzorgde film zijn zonder de imposante
slagveldscènes. Zwick maakte daarbij gebruik van die vreemde
hobbyisten die complete slagen zo nauwkeurig mogelijk naspelen. Begeleid
door de fraaie en, geheel naar verwachting aan het eind, zwaar
aangezette muziek van James 'Titanic' Horner, doen de scènes niet
(of nauwelijks) onder voor de opening van Spielbergs Saving Private
Ryan.
Glory (Edward Zwick, VS, 1989), vrijdag, VRT, 21.55-24.00u.
|
NRC Webpagina's
1 JULI 1999
|