NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Philips verkoopt deel assortiment via Internet in
VS
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 JUNI. Philips is
in de Verenigde Staten begonnen met de verkoop via Internet van
monitoren, camera's en andere accessoires voor pc's. Dat heeft
directeur A. Baan van de divisie consumentenelektronica gisteren gezegd
op een presentatie van nieuwe producten in Amsterdam. Philips is laat
met de ontwikkeling van een strategie op het gebied van Internet, zo
erkende Baan in zijn presentatie. Volgens hem is de late start van
Philips in elektronisch zakendoen "geen probleem gezien de vele
valkuilen op dit gebied". Philips' aartsrivaal Sony maakte eerder dit
jaar bekend dat het Internet centraal stelt in de bedrijfsstrategie. Zo
gaat het Japanse concern onder meer personal computers,
muziekfragmenten en financiële diensten via Internet verkopen. Dat
Philips nu kiest voor de verkoop van een beperkt aantal
productcategorieën via Internet betekent niet dat het
elektronicaconcern zich halsoverkop stort in de elektronische handel.
De strategie van Philips is niet vergelijkbaar met de aanpak van
bedrijven als Cisco en Dell die hun hele bedrijfsvoering via Internet
willen laten verlopen.
Volgens Baan kunnen de 150 zogenoemde websites die Philips exploiteert
in de eerste plaats salesleads opleveren, de eerste aanzet tot
de aankoop van een product. Philips is volgens Baan van plan
geïntereseerde afnemers door te verwijzen naar in Amerikaans
jargon de brick and mortar-dealers, detailhandelaren of andere
verkopers die hun spullen gewoon vanuit een gebouw aan de man brengen.
Voormalig bestuurder R. Pieper zei enkele maanden geleden op een congres
dat de organisatie van Philips vooral is ingericht op de aflevering van
vrachtwagenladingen in plaats van op individuele leveringen aan
individuele klanten die via een elektonisch netwerk mogelijk zijn.
Volgens het weekblad The Economist is de voltallige top van
Philips bij IBM op bezoek geweest om zich te laten voorlichten over
elektronisch zakendoen.
Het is duidelijk dat Philips besloten heeft op dit vlak vooralsnog
behoedzaam te opereren. "Exclusieve verkoop van onze producten via
Internet is voor Philips niet aan de orde", aldus Baan gisteren.
Philips kiest voor de verkoop van pc-toebehoren via Internet in de
Verenigde Staten omdat het bedrijf in deze deelmarkt geen sterke
gevestigde positie heeft. "Er is niet veel [bestaande omzet] die we
kunnen beschadigen", aldus Baan.De voordelen die Philips met het
gebruik van elektronische netwerken meent te kunnen behalen liggen in
het contact met de klant. De dienstverlening kan met belcentra voor
klanten en contacten via Internet worden opgevoerd.
|
NRC Webpagina's
30 JUNI 1999
|