R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Kijkertje kijken
Maarten Huygen
The Royle Family is een vondst. De afleveringen die ik zag, vond ik boeiend maar na verloop van tijd ga ik me evenveel vervelen als de Royles zelf. Tv kijken naar tv-kijkers wordt saai. Het werd gisteren even interessant toen de televisie ook commentaar ging leveren op de Royles. Ik zag de aanstaande schoonzoon 's nachts zijn broek uittrekken, want hij ging overnachten op de familiedivan. Achter hem stond de televisie nog aan en daar trok tegelijkertijd een heupwiegende man zijn broek uit, midden op een podium, want het was een striptease. Zo parodieert, verbastert of verfraait het scherm de intiemste momenten. Dat moeten ze vaker gebruiken bij de Royle Family. Televisie maakt arme mensen agressief, vond gisteren de Italiaanse reclamemaker Oliviero Toscani in de documentaireserie over reclame Separating People from their Money. "Stel ik ben 15, mijn vader is alcoholist, mijn moeder huishoudster en als ik echt pech heb hoor ik bij een minderheid en heb ik moeilijkheden op school. De televisie praat tegen mij als mijn rijke vriend. Iedereen geniet daar van het leven, meisjes hebben lange benen. Dan ga je een auto bekrassen en een telefooncel slopen", zei hij. Hij vond dat reclame de armen discrimineert door hen een onwerkelijk rijke en gelukkige wereld voor te toveren. Maar pas op, Toscani verdient aan deze opvatting, want hij is van Benetton, de firma die met mooie reclame-affiches zelfs in wereldrampen glamour brengt. De driedelige Duitse reclameserie Separating People from their Money werd gepresenteerd door de acteur Dennis Hopper en had een keur aan reclamespots. Over vrouwenkarate: er komen twee eieren in beeld. Dan zien we een vrouwenarm die de eieren stukslaat. Briljant moment. Broosheid spat in één haal geel uit elkaar. Zo ging het drie uitzendingen door en ik kon er geen genoeg van krijgen. Een eindeloze reeks originele bedenksels. Allemaal boodschappers die wat van mij willen. Na zoveel verkoopesthetiek raakte ik het onderscheid tussen schijn en werkelijkheid kwijt. Zeker toen ik even later de stem van Frans Bromet van Buren hoorde. Hij sprak Engels en het ging over de Compacq Presario 5696 met de Intel Pentium III processor. "What are you dreaming to do with it", vroeg hij een echtpaar. "Shopping, yeah shopping on internet", was het antwoord. Ook Bromet zal na deze bijverdienste meer kunnen shoppen. Proletariërs, verenigt u niet, want het leven is fun.
|
NRC Webpagina's
21 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |