U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Grootste internetcafé ter wereld geopend

Door onze redacteur TITIA KETELAAR
ROTTERDAM, 21 JUNI.Waarom nog een vermoeiende tocht van winkel naar winkel maken en met enorme plastic tassen rondsjouwen, als alle inkopen toch via het Internet gedaan kunnen worden? Dat is de gedachte achter het grootste cybercafé ter wereld, dat vanochtend in Londen opende.

EasyEverything, gelegen tegenover Victoria Station, speelt in op de nieuwe mogelijkheden van online-winkelen en beleggen, en op het feit dat nog maar één op de vijf Britse huishoudens een computer met Internetaansluiting bezit. Voor slechts één pond kan de klant zich via een van de vierhonderd computers op het Internet begeven om online te winkelen. De, met de creditcard gekochte, spullen worden door de online-winkels thuisbezorgd en op ieder moment van de dag, zeven dagen per week, kan er gewinkeld worden.

Het idee van deze eerste 'cybersupermarkt' komt van de man achter vliegtuigmaatschappij EasyJet, Stelios Haji-Ioannou. Terwijl andere cybercafés zich vooral richten op communicatie - klanten kunnen surfen en emails versturen - gaat het bij easyEverything slechts om het online winkelen. Via de terminals in easyEverything krijgt de klant een overzicht van alle grote online-winkels.

Haji-Ioannou voorspelt een gouden toekomst voor winkelen via Internet, vooral omdat klanten met enkele drukken op een toets, prijzen kunnen vergelijken. Ook de goedkope tarieven voor het 'winkelen' in zijn supermarkt, zullen volgens hem aan het succes van easyEverything bijdragen. Bij een gewoon cybercafé kost een uurtje surfen rond de vijf pond, de Britse telefoonmaatschapij BT rekent 2, 40 pond per uur. De één pond per uur in easyEverything moet ook meer Britten bekend maken met het fenomeen Internet.

Binnen een jaar moeten er nog vier cybersupermarkten bijkomen, met een totale capaciteit van 2.000 computers. EasyEverything richt zich eerst op de reizigers rond Victoria Station, daarna op onder meer studenten en 'nightclubbers'.

NRC Webpagina's
21 JUNI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)