R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
De kracht van heksenmeisjes
HANS BEEREKAMP
Het aardigste van The Craft is misschien wel de manier waarop hekserij als een vanzelfsprekend gegeven geaccepteerd wordt. Het is ook een van de weinige speelfilms over de kracht van meisjesvriendschappen op de middelbare school, die sterker maakt dan welke sport- of leerprestaties ook. Het feit dat het verhaal zich afspeelt op een rooms- katholieke school is niet alleen een voorbode van de horror-apotheose, maar ook een verwijzing naar kloosterordes en vrouwelijke machtsontplooiing. Ook de psychologische achtergrond van de vier meisjes komt uitgebreid aan de orde: elk van hen heeft een reden om toverkracht te gebruiken als wraakmiddel voor in het verleden ervaren vernederingen. Als de tovenaarsleerlingen te ver zijn gegaan, distantieert Sarah zich van de flirt met het Kwade, ook al neemt de film de moeite om uit te leggen dat het verschil tussen witte en zwarte magie slechts bestaat in de toepassing van The Craft. Uiteindelijk verliezen twee van de drie hun speciale vermogens en wordt de derde psychotisch. Alleen de gewetensvolle heks mag door blijven toveren. Een vervolgfilm zou een aardig idee zijn geweest, maar daarvoor was The Craft niet succesvol genoeg. Het tienerpubliek ziet immers liever een ongenuanceerd beeld van de duivel, dat is wel zo makkelijk.
The Craft (Andrew Fleming, 1996, VS), Net 5, 2215-0.05u.
|
NRC Webpagina's
18 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |