R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
W E B W E R E L D :
Digitale plakkertjes
MARIE-JOSÉ KLAVER
Een nieuw programma, ThirdVoice geheten, stelt surfers in staat direct met elkaar te praten over zaken die zij op webpagina's aantreffen. Met ThirdVoice kunnen Internetters memo-briefjes op websites plakken. Zo kun je samen gniffelen over fouten op de BBC-site, waar men laatst beweerde dat minister Apotheker van Volksgezondheid moest aftreden wegens de Belgische dioxinekippen. De site van Microsoft is al helemaal volgeplakt met gele briefjes, sommige vol lof over Bill Gates, andere kritisch of kinderachtig ('Kiki was here'). Op de site van het Witte Huis stelt iemand voor om een 'BillyCam' te installeren, een camera die het doen en laten van de Amerikaanse president op het Web uitzendt. "Wees eerlijk, dat is toch veel interessanter dan JenniCam", schrijft de digitale plakker, doelend op een inmiddels legendarische site waarop alle aspecten van het privéleven van een jonge vrouw te zien is. Webmasters en site-eigenaren hebben geen invloed op ThirdVoice. Bij America Online (AOL), 's werelds grootste provider met 17 miljoen abonnees, zullen ze het niet leuk vinden dat hun openingspagina volhangt met opmerkingen over de slechte kwaliteit van de dienst en het gebrek aan intelligentie van de klanten. Veel kunnen bedrijven niet doen tegen ThirdVoice, de memo's vormen een extra schil om de website waar ze niet bij kunnen. Een proces wegens smaad of belediging lijkt zinloos omdat de auteurs, die meestal anoniem zijn, de briefjes elk moment kunnen verwijderen. Bedrijven die worden bekritiseerd of in diskrediet worden gebracht, kunnnen hoogstens meediscussiëren om bepaalde beweringen te ontkrachten. Sommige webmasters is ThirdVoice een gruwel. Een groep onafhankelijke ontwerpers, die zegt bang te zijn dat surfers pornografische links op hun site plakken, is op zoek naar een technische oplossing om ThirdVoice uit te schakelen.
|
NRC Webpagina's
18 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |