NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Parting Glances
DANA LINSSEN
Parting Glances is zo'n
film die nooit bij een groter publiek zou zijn opgevallen als de
onbetwiste ster van die film iemand anders was geweest dan Steve
Buscemi. Hij heeft dankzij de juiste neus voor de juiste rollen in de
juiste films (van bijvoorbeeld Quentin Tarantino, Jim Jarmusch en de
gebroeders Coen) inmiddels een eerbiedwaardige cultstatus bereikt. Want
wie is dat expressieve gezicht met die uitpuilende ogen, dat op
instorten staande gebit en die blije, licht verstoorde uitdrukking de
laatste jaren nou niet opgevallen in Reservoir Dogs, Mystery
Train of The Big Lebowski? De homoseksuele Nick in Parting
Glances (1986) was een van Buscemi's eerste filmrollen. Met zijn
neurotische sneltreinvaart gebabbel, verbaasde dédain en 'fuck
you'-nihilisme bevat het alle ingrediënten voor zijn latere
personages. Maar ja, Parting Glances was een kleine film voor een
klein publiek en dus bleef hij grotendeels onopgemerkt. Parting
Glances gaat namelijk over aids.
Voordat Philadelphia (volgende week te zien op Net5) ervoor
zorgde dat aids op de Hollywood-plotlist van gezellige filmverhalen kwam
te staan, waren de makers van films over de dodelijke ziekte aangewezen
op lage of non-budgetten en onafhankelijke productiemaatschappijen. En
misschien is dat nog steeds zo, want homoseksualiteit mag dan sinds de
Oscar-nominatie voor Ian McKellen in Gods and Monsters eerder dit
jaar een geaccepteerd verschijnsel lijken, het heeft vooralsnog niet
geleid tot een echte emancipatie van de filmindustrie. Voorlopig zijn
films over homoseksualiteit en aids veroordeeld tot een
doelgroepenpubliek, en misschien is dat ook niet erg, maar opvallend is
het wel.
Parting Glances is de eerste en enige film van Bill Sherwood,
voor weinig geld gedraaid met jonge, onervaren acteurs en gesitueerd in
het SoHo en Manhattan van midden jaren tachtig waar het aids-virus
onbarmhartig om zich heen begon te slaan. Het charmante spel van de
hoofdpersonen en de gemene ondertoon die de sympathieke film hier en
daar heeft, zorgden ervoor dat Sherwood door de critici als nieuwe
belofte werd onthaald. Toen hij vier jaar later zelf aan aids overleed,
was dat eenzaam en vergeten.
Parting Glances (Bill Sherwood, 1985, VS), Canvas, 22.30-0.05u.
|
NRC Webpagina's
8 JUNI 1999
|