R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Primal Fear
GERWIN TAMSMA
Zo snel als het uitgangspunt duidelijk wordt gemaakt, zo weinig leren we verder over de dilemma's van advocaten. Want ondanks de talrijke verwijzingen naar de rechtszaak tegen O.J. Simpson, die destijds net was vrijgesproken, beoogt Primal Fear geen aanklacht tegen het Amerikaanse rechtssysteem te zijn. De ongegeneerd zelfingenomen Vail (een rol waar Gere dus wel raad mee weet) houdt van geld en roem, maar is altijd nog een vakman. Kil maar niet gewetenloos. Wanneer de aartsbisschop van Chicago op brute wijze wordt vermoord, neemt Vail de verdediging op zich van de stotterende 19-jarige koorknaap die besmeurd met bloed vlakbij de plek van de misdaad werd aangehouden. Deze ‘butcher boy' (Edward Norton) beweert echter dat er een mysterieuze derde bij betrokken was - net als in de Simpson zaak. De plot is onderhoudend genoeg: het draait om sex, lies, videotape en dan nog wat. Maar vakmanschap - het voornaamste kenmerk van Primal Fear - kon verwacht worden van Hoblit, die eerder betrokken was bij roemruchte televisieseries als Hill Street Blues, L.A. Law en N.Y.P.D Blue. Toch tilt alleen de debuterende Norton (momenteel in de bioscoop te zien in American History X) de film een paar keer boven de middelmaat uit. Het briljante moment waarop de gesloten en verlegen jongen plotseling zijn ‘andere' gezicht laat zien, krijgen we zelfs een tweede keer te zien. Alsof de makers dachten dat de kijker die eerste keer niet goed gezien zou hebben. Primal Fear (Gregory Hoblit, VS, 1996), SBS6, 20.30-22.50u.
|
NRC Webpagina's
7 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |