R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
The Abyss
DANA LINSSEN
Meer nog dan de special effects van The Abyss, is de belichting een factor van belang. Want door de diepblauwe onderwaterwereld met behulp van sterk geconcentreerde lichtbundels als zoeklichten en duikerstoortsen te belichten, ontstaat een spookachtige sfeer, waarin elke beweging veroorzaakt lijkt te worden door 'something not us'. Cameron baseerde zijn film naar eigen zeggen op een wetenschappelijk experiment dat hij als jongen zag en waarin werd geprobeerd om een menselijk proefkonijn zuurstof te laten ademen uit een vloeistof. Hij schreef er een kort verhaal over, wat later ten grondslag kwam te liggen aan wat toen hij uitkwam ook al aanspraak kon maken op de titel 'duurste film aller tijden': The Abyss. Na alle nucleaire dreiging, ruzies aan boord, muiterij, orkaangeweld en paranoia die de film teisteren is de horror van de scène waarin Ed Harris in een defect duikpak water lijkt te ademen nog steeds indrukwekkend. Ook al krijgt de film daarna een mystieke touch die doet herinneren aan Steven Spielbergs Close Encounters of the Third Kind en die niet alle sciencefiction diehards kon bekoren. De gedachte echter dat de verdronkenen voort kunnen leven onder water is in ieder geval een geruststellende idee, zeker voor iedereen die bij Titanic een traantje heeft geplengd.
The Abyss (James Cameron, 1989, VS), SBS6, 20.30-22.30u.
|
NRC Webpagina's
4 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |