U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

SBS moet adverteerders compenseren na tegenvallers

Door onze redacteur JAPKE-D. BOUMA
ROTTERDAM, 3 JUNI. SBS (Net5 en SBS6) moet de adverteerders voor het komende jaar naar verwachting zes miljoen gulden terugbetalen. De stations kunnen de aan adverteerders beloofde marktaandelen niet waarmaken.

Aan de vooravond van de opstart van de nieuwe zender Net5, beloofde SBS dat SBS6 en Net5 voor april, mei en juni 19 procent marktaandeel zouden halen. Voor juli, augustus en september werd 20 procent verwacht en voor de rest van 1999 21 procent. SBS zegde toe dat indien die aandelen niet gehaald zouden worden, de adverteerders hun geld terug zouden krijgen.

Media Direction, een bureau dat adverteerders adviseert hoe hun reclameguldens te besteden, vreest dat deze belofte van geen kant zal worden waargemaakt. Volgens berekeningen waren de verschillen in de maand april het grootst, met 4,6 procent. Hoewel Media Direction een licht herstel voor de rest van het jaar verwacht, zal ook dan het beloofde aandeel niet gehaald worden. Het bureau voorziet vooral grote problemen voor de maanden oktober en november, maanden waarin adverteerders veel besteden.

SBS6 en Net5 zouden hier 3,8 procent laten liggen. Media Direction denkt dat SBS6 en Net5 gemiddeld niet hoger dan 17 procent zullen uitkomen. Als deze voorspelling uitkomt, zal SBS in totaal zes miljoen aan adverteerders moeten terugbetalen.

Financieel directeur Harold Zwaal van SBS geeft toe dat het hele jaar de beloofde 21 procent marktaandeel niet zal worden gehaald, maar hij is optimistischer dan Media Direction. Hij voorziet een gemiddeld marktaandeel van 18 procent voor de twee zenders.

Onlangs werd bekend dat het dagelijkse nieuwsmagazine Morgen gebeurt het zal ophouden te bestaan in de huidige vorm. Naar aanleiding daarvan wordt in mediakringen gespeculeerd over het hele voortbestaan van Net5.

Directeur Zwaal ontkent dat zelfs de naam van het nieuwe station Net5 ter discussie zou staan. ,,We hebben veel geïnvesteerd in de naam Net5 en dat geven we niet zomaar op.''

NRC Webpagina's
3 JUNI 1999




    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)