NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Providence
GERWIN TAMSMA
Wat doet die voetballer daar
toch? Op ongeregelde momenten rent hij door scènes heen en vloert
uiteindelijk zelfs advocaat Claud (wijlen Dirk Bogarde) met een rechtse
hoek. "No, this will never do! We can't have people thumping around old
Claud", corrigeert schrijver Clive Langham (de nog altijd levende John
Gielgud) dan zijn eigen verbeelding.
De schrijver brengt de nacht voor zijn 78-ste verjaardag in toenemende
staat van dronkenschap en geplaagd door hevige pijn door met het
bedenken van een bittere vertelling over zijn familie. En dat is het
verhaal dat wij het eerste uur zien. Een verhaal in wording, waarin
karakters soms dingen doen die in de beste modernistische traditie
buiten de macht van de schrijver, maar ook van de Engelse scenarist
(David Mercer) en de Franse regisseur (Alain Resnais) van
Providence (1997) lijken te vallen. Vandaar ook die voetballer.
Hij is een overblijfsel uit één van de vier scenario's die
Mercer (die in 1980 overleed) schreef voor wat uiteindelijk
Providence zou worden. De hoofdrollen in Langhams malicieuze
fantasieën zijn voor zijn gehate zoon Claud - gecast als
snobistische advocaat - diens mooie vrouw Sonia (Ellen Burstyn), en zijn
favoriete bastaardzoon Kevin (David Warner) als de zachtmoedige
astrofysicus. De schrijver, dol op vieze woorden die op de goede plek
vallen, laat Sonia een ongeconsumeerde affaire beleven met Kevin.
Bijrollen zijn er voor het schuldgevoel van de schrijver over de
zelfmoord van zijn vrouw en de dreiging van fascistisch geweld.
Wanneer de schrijver in de ontroerende slotscènes in de
zonovergoten tuin van zijn landhuis 'Providence' wakker wordt, blijken
zijn kinderen aardiger en gelukkiger dan in zijn hersenspinsels. Het is
een sereen einde van een intelligent, prachtig gefotografeerd en
geacteerd drama. Resnais (Hiroshima, mon amour) wist zijn
fascinatie voor de herinnering en de verbeelding voor het eerst de vorm
van een hilarisch ironische komedie te geven. En niet toevallig in een
Engelstalige film, want een prachtige (on)zin als "You can't bring an
erection into my marriage and then disown it", heeft in het Frans toch
een ander effect.
Providence (Alain Resnais, GB, 1977). BBC2, 02.00-03.50u.
|
NRC Webpagina's
28 MEI 1999
|